Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite hjälp med optik val

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Hughes

Aktiv medlem
hejsan !

jag har en D70s med Sigma objektiv 18-55 men är så hemskt missnöjd med detta får ingen skärpa i bilderna , Så jag tänkte byta till ett nikkor hade tänkt ett objektiv med lite mer zoom möjligheter kanske ett Nikon AF 28-100/3,5-5,6G ? funkar det till min d70 ? kan ju inte så mkt är ganska ny.

eller är det några andra objektiv ni tycker jag ska kolla på ? har inte så fett med pengar men vill ändå kunna fota utan att bli jätte besviken varje gång jag kopplar in kameran.

Undvik AF 28-100/3,5-5,6G på en D70, blir inte så mycket bättre än Sigman. Köp då hellre Nikon 18-55DX (kitgluggen till D50) den är bättre, eller ännu hellre Nikon AF-S 18-70DX (kitgluggen till D70).

Sigmas AF18-50/2.8EX är också ett mycket bra alternativ.

Ett annat bra alternativ är Nikon AF 18-35, mycket skarp och bra pris.

Var i precis samma sits som du och jag bytte till ett 18-70 (D70 kitobjektivet) + nikons AF 50 f1,8. Skarpare objektiv för mindre pengar finns helt enkelt inte, betalade 450:- begangnat för mitt. Kan vara värt att börja med ett sånt och byta ut sigmazoomen senare.

Richard Hughes skrev:
hejsan !

jag har en D70s med Sigma objektiv 18-55 men är så hemskt missnöjd med detta får ingen skärpa i bilderna , Så jag tänkte byta till ett nikkor hade tänkt ett objektiv med lite mer zoom möjligheter kanske ett Nikon AF 28-100/3,5-5,6G ? funkar det till min d70 ? kan ju inte så mkt är ganska ny.

eller är det några andra objektiv ni tycker jag ska kolla på ? har inte så fett med pengar men vill ändå kunna fota utan att bli jätte besviken varje gång jag kopplar in kameran.

Jag tog en snabbkoll på dina bilder, och jag rekommenderar att du inte køper något nytt objektiv. En vild chansning från min sida ær att du tycker att dina bilder ser oskarpa ut eftersom du har lite oinspirerande ljus i dem. Det ær ett problem du lætt kan løsa genom att læra dig mer om ex. motljus/medljus, ljussættning, efterbehandling i datorn etc. Har sjælv gjort misstaget att køpa nytt ibland nær allt jag behøvde gøra var att læra mig lite nya arbetssætt. Om du redan vet om allt det hær och verkligen behøver ett skarpare objektiv så kan du bara ha øverseende med posten ;-) Och då rekommenderar jag ett Nikon 18-70.

zoomzoom skrev:
Var i precis samma sits som du och jag bytte till ett 18-70 (D70 kitobjektivet) + nikons AF 50 f1,8. Skarpare objektiv för mindre pengar finns helt enkelt inte, betalade 450:- begangnat för mitt. Kan vara värt att börja med ett sånt och byta ut sigmazoomen senare.

Kan enbart hålla med ovanstående.

18-70DX är utan tvekan det allra bästa mellanzoomobjektivet du kan få tag på under tiotusen kronor. Du kan dessutom köpa det begagnat i nyskick för drygt tvåtusen kronor (det finns rätt gott om dem).

50 1.8D är också mycket billigt (runt 1300 kronor) och är ett av de skarpaste objektiven som Nikon någonsin har tillverkat.

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar