ANNONS
Annons

Lite hjälp med begrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

CaTim

Aktiv medlem
Jag ska köpa en bärbar dator som kommer att användas till fotoredigering. Jag har en Eizo coloregde skärm som jag kommer att koppla ihop den med, nu kanske någon tänker: köp stationär, men nej, jag vill ha en bärbar. Jag har kollat på Macbook Pro, med 13tums skärm, den finns en på 2,26GHz och en på 2,53GHz, min datakunska är ganska begränsad så vad gör detta för skillnad? Räcker 2GB eller bör man satsa på 4GB?

NVIDIA GeForce 9600M GT-grafikprocessor med 256 MB eller 512 MB GDDR3-minne (utvalda modeller)
NVIDIA GeForce 9400M-grafikprocessor
Är detta bra??

Sen är det det här med 64bitars Windows, det skulle vara bättre än 32, vad är skillnaden? Hur funkar det med Windows när det är en Apple-dator, kan någon förklara på lättlätt svenska?

Jag vill inte lägga mycket pengar på en dator som jag efter ett tag känner att jag "växer ur" om ni förstår hur jag menar... Jag kommer ev hålla på med endel videoredigering...

Skall du jobba med stillbilder är ett toppenbra grafikortet inte alls nödvändigt. En snabb processor är viktigare. Videoredigering ställer andra krav, där är en quadprocessor samt kraftfullt grafikkort att föredra.
64bitars Windows ger dig möjlighet att ha 8GB i ram vilket är en fördel vid redigering av större bilder. Snabbar upp processen rejält.
Bilder käkar ramminne vilket kan vara bra att veta då "lån" av HD som sker vid ramminnesbrist tar tid.

Skall du jobba med stillbilder är ett toppenbra grafikortet inte alls nödvändigt. En snabb processor är viktigare.
64bitars Windows ger dig möjlighet att ha 8GB i ram vilket är en fördel vid redigering av större bilder. Snabbar upp processen rejält.
Bilder käkar ramminne vilket kan vara bra att veta då "lån" av HD som sker vid ramminnesbrist tar tid.

Hur vet jag att jag får 64bitars windows? När "väljer" jag det?

Det väljer du lämpligen när du köper datorn.
Jag kör med 64 och det är oerhört stabilt och funkar kanon till ändamålet.

Du kan inte välja Windows, vare sig 32 eller 64 bitars, när du köper en Mac. Du kan visserligen installera det efteråt men då är ju frågan om det inte är bättre att köpa en PC från början.

Vill du köra både Mac OSX och Windows på en Mac så kan du antingen installera Windows vid sidan om och så väljer du vilket du vill köra när datorn startar eller så skaffar du ett s.k emuleringsprogram som gör att du kan köra båda samtidigt. I vilket fall som helst så måste du köpa Windows separat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar