Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite funderingar om Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagglund

Ny medlem
Hej alla!

Har nyligen börjat använda LR och uppskattar detta program mer och mer för varje dag, men jag har några frågetecken jag skulle vilja räta ut lite..
Har sökt och läst en hel del här och hittat många svar, men det är några saker jag skulle vilja reda ut lite :)

Angående redigering i LR:
Har förstått att historien om ändringar i bilden sparas i oändlighet och att man alltid kan återgå till tidigare, men sparas den informationen när man tar backup på LR filen? (kommer ej ihåg filnamnet)
När man ändrar bilder i LR, ändras originalfilen på datorn då, eller är det bara i LR:s databas som den ändringen ligger? Jag vill inte göra massa ändringar för att sen märka att alla originalfilerna är ändrade om man vill ha originalet..

Om keywords:
Har märkt att man i princip kan tagga hur noga som helst för att kunna hitta bilder osv. mycket lättare, men finns det någon begränsning på hur många keywords man kan ha i en bild? Finns det några nackdelar om man har många? (t.ex. slöare hantering)

Och en sista fundering, vad jag har förstått så lagrar LR ingen info i bildfilerna (t.ex. keywords) om man inte gör detta manuellt (ctrl+s). Men finns det någon användning av detta om man enbart använder sig av LR? Går det att aktivera så att LR automatiskt lagrar denna info, men är det nödvändigt?

Sen kan ju allt lagras i separat xmp-fil (rätta mig om jag har fel..), men vad är nyttan av det när LR har denna info i databasen? Är det om man vill använda filerna i ett annat program?

Det blev kanske lite mycket funderingar, men jag hoppas att ni har tid att ge mig lite ljus i frågorna. Finns svaren redan länka gärna dit :)

Har förövrigt beställt en bok om detta program som rekommenderades av andra här på forumet, så många frågor kanske klarnar när den landar i brevlådan också

Tackar för mig!

//Daniel

Helt rätt. Originalbilden ändras inte, LR lägger till olika justeringar vid sidan om. Sen kan man välja hur det görs, t ex i en separat fil (xmp). Det du ser i LR är en förhandsvisning av hur inställningarna ser ut, och den filen sparas tillsammans med katalogen du arbetar i.

Vill du göra flera olika varianter kan du skapa "virtuella kopior" av bilden som du kan experimentera med, utan att grundfilen påverkas.

När det gäller nyckelord har jag inget bra svar, men troligtvis påverkar det prestandan om det är en gigantisk mängd.

Sparande av justeringar kan du ställa in i kataloginställningarna så LR gör det automatiskt. Kan vara smidigt att ha påslaget.

Och när det gäller vad som finns i xmp-filerna resp. LR-katalogen så är uppdelningen ungefär bildinfo (färginställningar, justeringar m.m.) kontra kataloginfo (samlingar, nyckelord, märkning, tumnaglar etc.).

Hoppas det besvarar en del, andra kommer fylla i det jag missat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar