ANNONS
Annons

Lite funderingar kring en gammal Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheeserica

Medlem
Jag har en gammal Minolta x-300s som jag fått från mina föräldrar. För att kunna börja experimentera lite köpte jag ett 70-210 mm obejktiv utöver det enkla 55 mm som fanns till.

Till att börja med kan jag säga att jag är _väldigt_ mycket nybörjare på det här och det jag kan har jag mest lärt mig själv genom att testa mig fram. Jättekul är det i alla fall! :) Men det är en hel del saker som jag inte vet hur de fungerar och alltså vågar jag inte använda dem.

Hur får man långa exponeringstider? D.v.s längre än en sekund. Det måste ha något med "B" på slutarmätaren att göra, eller gissar jag fel?

Hur fungerar en trådutlösare? Jag har ingen men tänkte att det nog måste vara kul att ha. Är de dyra? Är de annorlunda till olika kameramodeller? Jag har ett gammalt stativ men det är så rangligt att jag knappt vågar använda det, och det går absolut inte utan trådutlösare.

Någonstans har jag även en sån där jättestor blixt som man kopplar på ovanpå kameran, som jag inte vet hur den fungerar.

Är det någon som kan ge lite tips till hur jag lär mig de här?

/Erica

Cheeserica skrev:
Hur får man långa exponeringstider? D.v.s längre än en sekund. Det måste ha något med "B" på slutarmätaren att göra, eller gissar jag fel? Hur fungerar en trådutlösare? Jag har ingen men tänkte att det nog måste vara kul att ha. Är de dyra? Är de annorlunda till olika kameramodeller? Jag har ett gammalt stativ men det är så rangligt att jag knappt vågar använda det, och det går absolut inte utan trådutlösare.