ANNONS
Annons

Lite funderingar kring en gammal Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheeserica

Medlem
Jag har en gammal Minolta x-300s som jag fått från mina föräldrar. För att kunna börja experimentera lite köpte jag ett 70-210 mm obejktiv utöver det enkla 55 mm som fanns till.

Till att börja med kan jag säga att jag är _väldigt_ mycket nybörjare på det här och det jag kan har jag mest lärt mig själv genom att testa mig fram. Jättekul är det i alla fall! :) Men det är en hel del saker som jag inte vet hur de fungerar och alltså vågar jag inte använda dem.

Hur får man långa exponeringstider? D.v.s längre än en sekund. Det måste ha något med "B" på slutarmätaren att göra, eller gissar jag fel?

Hur fungerar en trådutlösare? Jag har ingen men tänkte att det nog måste vara kul att ha. Är de dyra? Är de annorlunda till olika kameramodeller? Jag har ett gammalt stativ men det är så rangligt att jag knappt vågar använda det, och det går absolut inte utan trådutlösare.

Någonstans har jag även en sån där jättestor blixt som man kopplar på ovanpå kameran, som jag inte vet hur den fungerar.

Är det någon som kan ge lite tips till hur jag lär mig de här?

/Erica

Cheeserica skrev:
Hur får man långa exponeringstider? D.v.s längre än en sekund. Det måste ha något med "B" på slutarmätaren att göra, eller gissar jag fel? Hur fungerar en trådutlösare? Jag har ingen men tänkte att det nog måste vara kul att ha. Är de dyra? Är de annorlunda till olika kameramodeller? Jag har ett gammalt stativ men det är så rangligt att jag knappt vågar använda det, och det går absolut inte utan trådutlösare.
Du är på rätt spår. B och trådutlösare. Sen behöver du en klocka med sekundvisare. B-läget håller slutaren öppen så länge du håller in avtryckaren. EN trådutlösare kostar ca 150 kr och finns hos de flesta kamerahandlare. Se till att du får en med låsskruv så behöver du inte stå och hålla om du gör riktigt långa exponeringar. Det är samma utlösare till de flesta kameror, undantaget några gamla Nikon och om det var Yashica samt många moderna kameror som bara tar (svindyra) elektroniska utlösare.

Cheeserica skrev:
Någonstans har jag även en sån där jättestor blixt som man kopplar på ovanpå kameran, som jag inte vet hur den fungerar.
När du använder den måste du räkna lite för att få exponeringen rätt. Det brukar sitta en tabell på blixten som talar om vilken bländare som motsvarar ett visst avstånd vid en viss filmkänslighet. Vid blixtfotografering är du hänvisad till att använda den slutartid som kameran är tillverkad för att funka ihop med blixt på. Eller långsammare. Den tiden brukar vara utmärkt med en färg på slutartidsvredet. Ett tips för att komma igång är att glömma slutartiden helt, ställ den bara på synktiden och exponera bara efter blixtljuset, dvs ställ bländaren efter avståndstabellen. När du fått det rätt kan du också testa lite längre tider och på så sätt balansera blixtljuset med befintligt ljus.

Jag får nog ta och inhandla en trådutlösare då, det låter kul. Fast först och främst ska jag försöka sätta mig in i det här med bländare och slutartider. Som det är nu använder jag mig oftast av kamerans auto-läge på slutartidsvredet, många gånger har jag glömt ändra bländaren... Visserligen borde jag klara det, om jag inte har för bråttom.

Ok, jag tror jag förstår hur blixten skall användas. Tabellen är inte fullt lika förvirrande längre. :) Det är slutartiden 1/60 som är markerad på slutartidsvredet, alltså är det den jag ska utgå ifrån. Men det här med att balansera blixtljuset med befintligt ljus, borde jag inte ta kortare slutartid om det då är ljusare och längre om det är mörkare?

Hm, jag känner mig riktigt okunnig här. :) Jag tror jag ska springa iväg och läsa lite artiklar här runtomkring!

/Erica

Minoltan klarar förmodligen inte kortare tid än 1/60 tillsammans med blixt (synctid). Sen ska man utläsa bakpå blixten (tabellen) vilken bländare man ska ha vid respektive avstånd. Eftersom blixten ju är till för att tillföra ljus när det inte finns tillräckligt.

Cheeserica skrev:
det här med att balansera blixtljuset med befintligt ljus, borde jag inte ta kortare slutartid om det då är ljusare och längre om det är mörkare?
Du kan ta längre tid om det är mörkt och du vill att det befintliga ljuset skall påverka bilden, men du kan aldrig ta en kortare. Gör du det kommer inte hela bilden att bli korrekt exponerad utan bara en liten remsa av den.

Rent tekniskt funkar det nåt sånt här; Vid snabba tider exponerar slutaren inte hela bilden på en gång, den blir till en slits som rör sig över filmytan och exponerar lite åt gången. Men blixten brinner så snabbt, så den kommer bara att slinka in i den där slitsen under en bråkdel av slutarens färd.

Vissa kameror, t ex Hasselblad, har slutare som funkar på ett annat sätt och tillåter blixtsynk på alla tider. Fördelen med dem är att det är enklare att balansera blixt och befintligt ljus under ljusare förhållanden, t ex utomhus.

jimh skrev:
Du kan ta längre tid om det är mörkt och du vill att det befintliga ljuset skall påverka bilden, men du kan aldrig ta en kortare.
Aha, jag förstår! Och eftersom blixten endast belyser så kort tid så blir inte bilden överexponerad även om jag tar en längre slutartid eftersom det befintliga ljuset är så pass svagt. Men om man tar mycket längre slutartider, ska man kompensera med mindre bländare då?

/Erica

Ja men då måste du gå närmare eller ändra ljusstyrkan på blixten, eller byta till en film med högre isotal, tex från iso100 till iso200

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar