Annons

Lite funderingar kring blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Har börjat experimentera med en lös blixt och paraply. Kamerans (D7000) inbyggda blixt är inställd på commander (CMD) och -- läge. Min lösa blixt (SB-700) är inställd på Remote samt M.

Det jag funderar över:

1) Kan jag endast justera blixtstyrkan via kamera menyn (1/1 - 128) eller finns det ett smidigare/snabbare sätt. Vad är t ex skillnaden på att använda blixtkompensation +/-?.

2) Kan man med kamerans hjälp mäta vilken blixtstyrka som kan tänkas användas, eller är detta något man lär sig med tiden. Just nu blir det en himla massa testande innan jag får det rätt.

3) Är TTL läget användbart vid denna typ av fotografering.

MVH John
 
TTL är alltid användbart, men fördelen med helt manuellt är som alltid att du har full kontroll. Skiftar inte bakgrundsljus går det utmärkt att köra med TTL och sen justera med blixtkompensation.

Är lite tveksam om blixtkomp fungerar i manuellt läge, den är så att säga till för att över/under exponera TTL mätningen. Bättre att då ändra styrkan eller bländare.
 
1, tveksamt kanske i ttl läge

2, om du kör i ttl läge så slipper du krångla med manuellt läge

3, svar ja då ttl står för trough the lens dvs den mäter avstånd via objektivet
 
Hmm, jag kanske minns lite fel nu men i kamerans meny kan du väl justera två grupper av externa blixtar som styrs av den interna? Grupp A och B. Där kan du sätta om blixten ska köra TTL eller manuellt och också justera inställningarna styrka/blixtkomp därifrån och slipper gå till blixten. Men den ska nog stå på TTL då även om du ställer manuellt från kameran, annars kommunicerar den inte utan bara triggas.
 
nikon blixt

Hej,
du hittar massor av info om nikons blixtsystem på www.nikonians.org
gå in på articles/nikon product reviews/nikon speedllights
finns ca 10 artiklar om hur nikons blixtstyrning fungerar. Rekommenderas!

grundtips baserat på artiklarna (ev. fel är enbart mina missuppfattningar) skulle vara:
kameran i manuellt läge
blixten i ttl
justera blixtljuset med blixtkompensation alternativt bländare (du måste justera tid och bländare förstås)

Genom att exponera på det här sättet uppnår du två saker:
blixten blir automatisk, dvs du får en ganska bra grundinställning och slipper prova dig fram
du kan justera blixtljuset (med lite vana sätter du det direkt)
det blir möjligt att balansera naturligt ljus och blixtljus

Lycka till!
 
1) Kan jag endast justera blixtstyrkan via kamera menyn (1/1 - 128) eller finns det ett smidigare/snabbare sätt. Vad är t ex skillnaden på att använda blixtkompensation +/-?.

I läge M är 1/1 - 1/128 enda alternativet.
I TTL ger +/- blixtkompensationen i mastermenyn detsamma som på den utvändiga knappen på kamerahuset. Sätter du menyn till -1 och knappen på +1 så blir det noll ;)

2) Kan man med kamerans hjälp mäta vilken blixtstyrka som kan tänkas användas, eller är detta något man lär sig med tiden. Just nu blir det en himla massa testande innan jag får det rätt.

a. Ta ett kort utan blixt i A läge, t.ex. f8, 1/125, ISO 400
b. Byt till M-läge och välj samma inställningar, dvs , t.ex. f8, 1/125, ISO 400
c. Sätt blixten på TTL och gör spotmätning av ljuset på ansiktet, då ställer blixten själv in värdet så att ansiktet blir korrekt.

Not. Tänk på att aktivera FP i kamerans blixtmeny, annars kan du inte använda hypersync ;)

3) Är TTL läget användbart vid denna typ av fotografering.

Oh yes, kolla Joe McNally, en guru på området och en personlig favorit.
 
Hej,
du hittar massor av info om nikons blixtsystem på www.nikonians.org
gå in på articles/nikon product reviews/nikon speedllights
finns ca 10 artiklar om hur nikons blixtstyrning fungerar. Rekommenderas!

grundtips baserat på artiklarna (ev. fel är enbart mina missuppfattningar) skulle vara:
kameran i manuellt läge
blixten i ttl
justera blixtljuset med blixtkompensation alternativt bländare (du måste justera tid och bländare förstås)

Genom att exponera på det här sättet uppnår du två saker:
blixten blir automatisk, dvs du får en ganska bra grundinställning och slipper prova dig fram
du kan justera blixtljuset (med lite vana sätter du det direkt)
det blir möjligt att balansera naturligt ljus och blixtljus

Lycka till!

ursäkta om otydligt!
kamerans EXPONERING i läge MANUELL
kamerans inbyggda blixt i fjärrstyrningsläge
fjärrblixten (din SB-700) i TTL-läge

ursäkta om det blev otydligt i första försöket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.