forstheim
Guest
Kommer eventuellt så smått börja fota med dia. Vad gäller film verkar Fuji Provia 100F vara ett lämpligt val att börja med. Bra skärpa, fint korn och lättscannad.
Däremot är jag vilsen vad gäller framkallning och ramning. Jag bor i Karlskrona och skulle gärna se att det fanns ett prisvärt och bra labb här. Har inte så bra koll på det faktiskt. Någon som vet?
* Vart skickar ni annars era diarullar för framkallning?
* Ska man rama själv eller få bilderna ramade i samband med framkallning?
* Ska det vara glasade eller icke glasade ramar?
* Hur är Gepes ramar..och vilken tjocklek bör man välja?
* När det gäller luppar så har jag tittat lite på Schneider. Dem finns dock i olika varianter..som tex x6 och x10. Vad innebär det och vilken ska jag välja om jag vill kunna se HELA bilden och inte bara fingranska delar av den?
* Klarar man sig till att börja med med enbart en bra lupp och ett bra ljusbord som tex Gepe Slim Light? Kan jag få en "upplevelse" som iallafall motsvarar att ta del av en pappersbild?
* Vad bör man tänka på vid val av projektor och duk?
* Någonting annat som är bra att veta innan man köper på sig en mängd "diaprylar"?
Mvh
JP
Däremot är jag vilsen vad gäller framkallning och ramning. Jag bor i Karlskrona och skulle gärna se att det fanns ett prisvärt och bra labb här. Har inte så bra koll på det faktiskt. Någon som vet?
* Vart skickar ni annars era diarullar för framkallning?
* Ska man rama själv eller få bilderna ramade i samband med framkallning?
* Ska det vara glasade eller icke glasade ramar?
* Hur är Gepes ramar..och vilken tjocklek bör man välja?
* När det gäller luppar så har jag tittat lite på Schneider. Dem finns dock i olika varianter..som tex x6 och x10. Vad innebär det och vilken ska jag välja om jag vill kunna se HELA bilden och inte bara fingranska delar av den?
* Klarar man sig till att börja med med enbart en bra lupp och ett bra ljusbord som tex Gepe Slim Light? Kan jag få en "upplevelse" som iallafall motsvarar att ta del av en pappersbild?
* Vad bör man tänka på vid val av projektor och duk?
* Någonting annat som är bra att veta innan man köper på sig en mängd "diaprylar"?
Mvh
JP