Annons

Lite frågor om dia, framkallning etc

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Kommer eventuellt så smått börja fota med dia. Vad gäller film verkar Fuji Provia 100F vara ett lämpligt val att börja med. Bra skärpa, fint korn och lättscannad.

Däremot är jag vilsen vad gäller framkallning och ramning. Jag bor i Karlskrona och skulle gärna se att det fanns ett prisvärt och bra labb här. Har inte så bra koll på det faktiskt. Någon som vet?

* Vart skickar ni annars era diarullar för framkallning?

* Ska man rama själv eller få bilderna ramade i samband med framkallning?

* Ska det vara glasade eller icke glasade ramar?

* Hur är Gepes ramar..och vilken tjocklek bör man välja?

* När det gäller luppar så har jag tittat lite på Schneider. Dem finns dock i olika varianter..som tex x6 och x10. Vad innebär det och vilken ska jag välja om jag vill kunna se HELA bilden och inte bara fingranska delar av den?

* Klarar man sig till att börja med med enbart en bra lupp och ett bra ljusbord som tex Gepe Slim Light? Kan jag få en "upplevelse" som iallafall motsvarar att ta del av en pappersbild?

* Vad bör man tänka på vid val av projektor och duk?

* Någonting annat som är bra att veta innan man köper på sig en mängd "diaprylar"?


Mvh
JP
 
forstheim skrev:
* Ska man rama själv eller få bilderna ramade i samband med framkallning?
Rama själv. Det är ju elakt mot miljön att rama skitbilderna. Handen på hjärtat, hur många bilder per rulle är det egentligen som är värda något? Vi amatörer kommer inte alla upp till Terjes nivå på 21,6 bilder per rulle eller vad det nu var.
forstheim skrev:
* Ska det vara glasade eller icke glasade ramar?
Oglasade. Det blir ett trevligt växthus inne i glasade ramar med idealiska förhållanden för mögel och dylikt.
forstheim skrev:
* Hur är Gepes ramar..och vilken tjocklek bör man välja?
Jag gillar Gepe. Skulle gilla dem ännu bättre om de hade en glipa som man kunde stoppa in nageln i för att öppna dem. Jag kör 2 mm för att kunna skanna dem i min Minolta. Tidigare körde jag 3 mm som är lite gedignare och känns bättre i projektorn.
forstheim skrev:
* Klarar man sig till att börja med med enbart en bra lupp och ett bra ljusbord som tex Gepe Slim Light? Kan jag få en "upplevelse" som iallafall motsvarar att ta del av en pappersbild?
Upplevelsen överträffar vida den av en sunkig pappersbild.
 
Det är bäst att rama dina dior själv eftersom det tar upp till två veckor för diat att "torka" och helst ska man vänta en vecka innan man ramar dom.

Ang: Projektor så är det en sak för smak och plånbok. Det dyraste är alltid bäst men också onödigt i dom flesta fall. Välj en bra projektor med bra optik framför en i samma prisklass men med en massa funktioner som du ändå inte kommer att använda. Det är viktigt att den har bra kylning för att undvika "poppning" så mycket som möjligt. Du kan också gå på loppis och hitta bra prylar för några hundringar, det är några här på denna sida som har gjort verkliga fynd. För att sammanfatta, bra kylning, bra optik är det viktigaste. Sen finns det massor med olika saker som är bra som t ex att den känner av glasade/oglasade dior (skärpan), automatisk skärpeinställning osv.

*poppning är när diat blir för varmt och börjar bukta, vilket försämrar skärpan i bilden.

Bra duk är också viktigt, finns en hel del olika typer (olika material) där vissa är optimal men du måste sitta rakt framför, andra är lite sämre men du kan sitta på rad framför den osv... Fråga runt och hittar du en bra butik så kanske du får testa några olika.
 
forstheim skrev:
* Någonting annat som är bra att veta innan man köper på sig en mängd "diaprylar"?
Har inget med prylkonsumtion att göra men ett tips är att redan från början tänka på hur du skall lägga upp ditt arkiv och göra rätt från början. Det är ett helsike att gå igenom tusentals bilder i ett senare skede och göra om allting :-(
 
Jo..det vore klokt att ta sig en funderare på hur arkiveringen ska göras. Hur ordnar ni era arkiv då?

Jag hade väl helt enkelt tänkt att använda mig av diafickor för ramade dia insatta i pärmar. Om inte man ska förvara "diorna" direkt i magasin. Men det lär ju ta sin plats efter ett tag.. :). Det kombinerat med ett väl upplagt digitalt arkiv med sökmöjlighet så att man kan finna rätt bild på sina CD:s och i sina diapärmar/magasin.

Vad gäller prylar så har jag tittat på Schneiders luppar och Gepe Slimlight 2004. Projektor och duk är en senare fråga..men annars verkar Rollei dia 250ir helt okej tycker jag. Duk på stativ från Fokus ligger bra i pris (995:- för 175*175). Är det en lämplig storlek på duk förresten?


/JP
 
Kan inte annat än att bedyra sanningen i Jims kommentar.

Har hållt på att om organisera mitt arkiv sedan i februari och börjar först nu se målet klart!
 
forstheim skrev:
Hur ordnar ni era arkiv då?
Som all annan förvaring - staplar dem i högar :)

Men situationen är ohållbar. Så jag håller på att kontemplera kring ett nytt system just nu. Efter sommaren skall jag ta tag i det. Några spridda tankar just nu är
  • Systemet måste kunna hantera material som har en analog förlaga såväl som material som endast finns i digital form
  • Alla bilder skall ha ett sekvensiellt id-nummer. Numreringen skall inte ha någon annan betydelse än att det är ett unikt id
  • Analoga förlagor arkiveras i nummerordning
  • Jag skall ha en databas som hanterar ytterligare uppgifter som kategorisering, detaljer kring bilderna etc
  • Databasen skall ha referenser till förhandsvisningar i de fall det finns. Dessa förhandsvisningar kan vara kontaktkopior, råkopior eller digitala tumnaglar. Analoga förhandsvisningar numreras efter batch som kan vara en rulle eller en uppsättning rullar
  • Databasen skall ha referenser till eventuella gjorda kopior och eventuella fullskaleskanningar
  • Alla mina dior skall vara ramade i oglasade ramar och numrerade på ramen. Förvaring i plastfickor
  • Alla fullskaleskanningar läggs på cd i de ordning de görs. Referens till vilken cd de finns på finns i databasen. Av filnamnet skall framgå vilken bild som är skannad
Databasen är alltså centrum för all information. Av id-numret på en bild kan inget avläsas överhuvudtaget. Naturligtvis gör ju detta att det blir svårt att göra urval utan att konsultera datamaskinen men jag tror ändå att det är den enda vägen att gå om man skall göra ett system som funkar lika bra för analogt som digitalt material. Och en dag kommer jag ju att bli digital.
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.