Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite frågor om äldre objektiv på en nyare digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Isak_B

Aktiv medlem
Hej!
har en d200 på väg och tänkte nu införskaffa mig ett dugligt allround objektiv (i nomrmal zoom kategorin) och det lutar mot ett Nikon 35-70/f2.8. Men hur funkar detta på d200 är det för gammalt så man går miste om vitala funktioner (det jag kunde läsa mig till på dpreview var att det inte funkade med 3d metering).
Vad har ni för synpunkter på denna kombination skulle ni kört på den?
Och vad är det för skillnad på Af och AF-S är det motor på AF-S (står S för servo tänkte jag =) )

Alla svar uppskattas varmt

Mvh Isak

Isak_B skrev:
Hej!
har en d200 på väg och tänkte nu införskaffa mig ett dugligt allround objektiv (i nomrmal zoom kategorin) och det lutar mot ett Nikon 35-70/f2.8. Men hur funkar detta på d200 är det för gammalt så man går miste om vitala funktioner (det jag kunde läsa mig till på dpreview var att det inte funkade med 3d metering).
Och vad är det för skillnad på Af och AF-S är det motor på AF-S (står S för servo tänkte jag =) )

Mvh Isak

Av vad jag förstår så tappar du avståndsmätning som används mest vid blixtfoto med en AF-glugg som inte är av D eller G typ. AF-S betyder att gluggen har en inbyggd ultraljudsmotor för fokuseringen (tyst och snabb).

Isak_B skrev:
Hej!

Mvh Isak

Angående matrixmätningen avstår jag från att svara eftersom jag inte vet hur det funkar på D200.

AF-S innebär att motorn sitter i gluggen och är tyst och snabb. AF-gluggarna är beroende av motorn i huset.

Oj jag glömde nämna att den modell jag tittat på är D versionen.

Förlorar man mycket på att använda motorn som sitter i huset och i detta fallet D200 huset i jämnförelse med om den suttit i objektivet (AF-S)

Vad har ni för synpunkter på objektivet annars av vad jag läst så verkar det ha väldigt bra färgåtergivning och vara ett skarpt objektiv med bra kontrast.

Väljer du ett AF35-70/2,8D och inte ett AF35-70/2,8 så får kameran information om fokuseringsavståndet och du kan tillgodogöra dig den kompletta blixtautomatiken. I övrigt betyder D-et inget.
D-objektiven började säljas 1993.

Att det är ett AF-objektiv och inte ett AFS-objektiv
gör att autofokusen inte blir riktigt lika snabb, men det gör troligen dig inget.

/Erik

Isak_B skrev:
Oj jag glömde nämna att den modell jag tittat på är D versionen.

Förlorar man mycket på att använda motorn som sitter i huset och i detta fallet D200 huset i jämnförelse med om den suttit i objektivet (AF-S)

Vad har ni för synpunkter på objektivet annars av vad jag läst så verkar det ha väldigt bra färgåtergivning och vara ett skarpt objektiv med bra kontrast.

Här kan du läsa utvärderingar av gluggen. Scrolla ner sidan http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_zoom-normal.htm

Du tappar ganska mycket i snabbhet med AF kontra AF-S.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto