"Vad står alla jämrans siffror på objektiven för?"
ofta står det xx-yy f/zz-åå eller xx-yy 1:zz-åå
det kan bara stå xx f/zz eller xx 1:zz
(ersätt x.y.z.å med siffror)
xx-yy står för brännvidden på objektivet, om det står två tal med ett bindestreck mellan är det ett zoomobjektiv, man kan då förändra brännvidden. står det bara ett tal är det en fast brännvidd.
desto högre tal, desto "närmare" kommer man det man plåtar.
zz-åå står för det maximala bländarvärdet, bländaren är den ring av blad som sitter i objektivet och reglerar hur mycker ljus som kommer in på sensorn. Bländaren har utöver det ytterligare en funktion: den reglerar även skärpedjupet, alltså hur "djupt" in i bilden skärpan når.
Det optimala på ett zoomobjektiv är ett fast maximalt bländarvärde, då kan man ha samma bländarvärde under hela zoomomfånget, är det ett fast maximalt bländarvärde så kan man zooma bäst man vill och ändå behålla samma bländare.
Är det inte ett fast bländarvärde står det två värden (alltså typ zz-åå) på objektivet, där det lägsta står för den maximala bländaröppningen i den "korta" (vidvinkel) änden av zoomen, och det andra värdet för den "långa" (tele) änden av zoomomfånget.
Då när man zoomar kommer bländarvärdet ändras och iochmed det även slutartiden.
Bländarvärden är lite knepiga, för låga värden (typ 2.8) står för stora bländaröppningar medans höga värden (typ 22) står för små bländaröppningar
------------------------------
Taget från "timetravel" @ BDB (haha). Men det var iaf så här jag lärde mig i mina yngre dar (är 20).