Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor and D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Åkesson

Aktiv medlem
Hej

Jag köpte min första systemkamera för en månad sedan och har lite nybörjarfrågor.
1.När jag väljer att den inbyggda blixten ska vara med röda ögon reducering och sen växlar program och sedan tillbaka till ursprunget så har den "glömt" min inställing ska det vara så? Någon som har en likadan och kan testa?
2.Den verkar missa vitbalansen ibland om den står i auto är det också något man får leva med?
3.Jag är sugen på ett objektiv med mer zoom än kit objektivet som följer med.Vad tycker ni om 18-135 objektivet om man jämför det med 18-55 som följde med kameran.

Fredrik

3.Jag är sugen på ett objektiv med mer zoom än kit objektivet som följer med.Vad tycker ni om 18-135 objektivet om man jämför det med 18-55 som följde med kameran.

Nikons konsumentzoomar är bra. Jag tycker dock att du ska vänta en aning på 18-105 VR. Eller gå upp ett snäpp till 18-200 VR. Bildstabilisering är värt pengarna.

Per.

Hej

Jag köpte min första systemkamera för en månad sedan och har lite nybörjarfrågor.
1.När jag väljer att den inbyggda blixten ska vara med röda ögon reducering och sen växlar program och sedan tillbaka till ursprunget så har den "glömt" min inställing ska det vara så? Någon som har en likadan och kan testa?
2.Den verkar missa vitbalansen ibland om den står i auto är det också något man får leva med?

Fredrik

1. Om du väljer auto läget när du plåtar brukar den glömma alla inställningar man gör, pröva P läget istället, men då får du ställa in allt som du vill ha det.

2. Japp, den fixar inte alltid vitbalansen. Du kan göra en pre - balansering, välj pre läget och plåta mot en grå färg i det aktuella rummet , läs manualen hur man gör, eller/och använd raw läget och fixa till vitbalansen i datorn i efterhand.

Ok.18-105VR låter som något som kan vara intressant.Någon som vet när den kommer?.Den glömmer även inställningarna jag gjort i p läget om jag växlar till något annat och sen tillbaka.
/FÅ

Ok.18-105VR låter som något som kan vara intressant.Någon som vet när den kommer?.Den glömmer även inställningarna jag gjort i p läget om jag växlar till något annat och sen tillbaka.
/FÅ

kanske ngt fel då, el också nån inställning i menyerna? annars vet jag inte...

enl spekulationerna om 18-105 så presenteras den förmodligen med d90 den ca 28 aug, när den säljs, om den säljs förtäljer icke historien (jo kanske redan i september...), håll utkik på d90 rumours etc.

Min D40 kommer ihåg vad jag ställer in. Kör jag manuellt och ska lämna över kameran till någon vrider jag över till sportläget och när jag vrider tillbaka är allt likadant som innan. Hur det är med de andra lägena kan jag inte svara på, jag använder dem så sällan. Lycka till iaf! :)

Eftersom du redan har ett 18-55 är det väl smartare att köpa till systergluggen 55-200 ?

/kent

En D40 med kitgluggen och en 55-200VR kommer man långt med. Prisvärt tele som helt klart duger för vardagsbilder. Kombinationen är ju klart billigare än ett 18-200vr. (Ett 18-105vr blir kanske inte helt billigt det heller?)

Hej igen

Efter lite mer fotograferande så inser jag att det måste vara jag som inte klarar att göra rätt -:). Nog minns den inställningarna i alla lägen utom auto och jag misstänker att det ska vara så.Det man kunde önska sig är att blixt inställningarna är kvar även om man växlar läge och sen tillbaka igen.Vad gäller objektiv så är jag kluven.Ett objektiv som funkar i de flesta lägen ex 18-200 vore bra men då blir kameran väldigt stor och otymplig.Jag tror jag skaffar ett 18-135 det borde gå att få tag i beggat.Hur är det med begagnat priser? Jag bjöd på ett kit med 18-55VR,55-200VR och en sb 400 blixt och tyckte att halva nypriset var ok men det tyckte inte säljaren.Var jag för snål? Eller ska dom ligga på halva nypriset?
/FÅ

svårt med priser, jag tycker generellt att de flesta har för höga priser, det verkar som de flesta är inställda på att man ska pruta?

50% brukar man aldrig få (hm, kanske jag har fel där)
exv billigaste d80 jag sett är 4500:-, den kostar ny ca 5800:-
det är ca 23% vilket jag tycker är för dyrt för en begagnad

jaså autoläget, jo därför jag alltid kör med P läget, då kommer den ihåg inställningarna

Problemet är helt enkelt att du går tillbaka till "grön fyrkant" istället för att använda P. I "gröna" läget ignorerar kameran dina inställningar och gör sitt bästa på egen hand, P är i princip samma sak, men du kan själv välja om du vill ha blixt, exponeringskompensering och så vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar