Annons

Lite dyrare kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Frigo

Ny medlem
Hej!

Ny här på forumet och vad jag sett så finns det ju mycket matnyttigt här. Dock inte provat forumet än men here goes.

Har i ett par år varit hyfsat intresserad av fotografi, gick även en kurs i gymnasiet där man fick lära sig en massa. Tjejen hade en sunkig pentax optio som gick i stöten här för ett par veckor sen. Vi tänkte då passa på att köpa en bättre kompaktkamera.

Har kollat runt lite och kommit fram till dessa tre alternativ:

Panasonic Lumix DMC-TZ7

Canon Powershot sx210 IS

-------------------------------
Bubblare: http://www.tradera.com/Helt-Ny-Canon-PowerShot-G11-Digital-Kamera-auktion_301750_113531390#pic

Hade ju inte ens funderat på g11an men detta pris får en att tänka om.
-------------------------------

Vad jag vet så tar väl alla tre kamerorna bra bilder och har möjlighet att användas som filmkamera vilket är ett plus i kanten. Sen är det ju så här att man vill ju alltid betala så lite som möjligt för förr eller senare så kommer det ju att bli en dyrare systemkamera. Eftersom att man vill bli bättre på att fota så är manuella inställningar ett måste.
 
G11 är större och klumpigare än man tror. Ett smidigare, billigare men mycket trevligt alternativ är Canon S90. Mycket bra reglage, smidigt att köra manuella eller "halvmanuella" instälningar. Man kan t ex välja bländare, iso och kompensation samtidigt utan att gå in i en massa krångliga menyer.
 
S90n verkar ju vara ett kap, snäppet sämre än g11 rent bildmässigt men mycket smidigare. Ska fundera lite!
Inte säker på att den är så mycket sämre, fast saknar ju optisk sökare. Men den är väldigt trevlig i handen. Gillar kontrollerna skarpt, speciellt hjulet runt objektivet.
 
Nä snäppet sämre, alltså lite sämre.

Har diskuterat med sambon och tror nog att det blir en sx210 istället då priset var för högt på både g11 och s90n.

Får väl hoppas på det bästa! Har kollat igenom recension efter recension så helt fel blir det väl inte ..
 
Har diskuterat med sambon och tror nog att det blir en sx210 istället då priset var för högt på både g11 och s90n.
Ja, ser nu att S90 är svår att hitta under 4000 kr. Rajala sålde den för typ treåsju tidigare, men det var tydligen en tillfällig kampanj.
 
Jag köpte G11 med 8 GB kort för drygt 4000 i USA. Försöket vänja mig vid eländet, men gav upp efter en halvtimme. Hemsk. Dottern fick den, och hon gillar den skarpt. Så det är olika vad man vill ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.