Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite besviken 400D ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Joza

Aktiv medlem
Har köpt en 400D och jag är välkdigt besviken på
bildkvaliten min powershot S2 ger bättre bilder.
Var ute igår testade 400an i det fina vädret
och det blir väldigt rött i vissa partier, är det kameran eller mig det är fel på.
Provade även att fota RAW och efter behandling i
DPP vart det i alla fall bättre. jag bifogar några filer för beskådning.
 
Systemkameror kräver i allmänhet mer av fotografen än en kompaktkamera, eftersom den levererar "färdiga" bilder. Därför är det kanske långt i från alla som borde ha en systemkamera ;)

Det finns många felkällor till varför bilderna inte blir som man tänkt sig.

Vad är det för fel på färgerna i den bilden? Är det något som inte ser ut så som det var..och vilken vitbalans är använd?
 
Joza skrev:
Har köpt en 400D och jag är välkdigt besviken på
bildkvaliten min powershot S2 ger bättre bilder.
Var ute igår testade 400an i det fina vädret
och det blir väldigt rött i vissa partier, är det kameran eller mig det är fel på.
Provade även att fota RAW och efter behandling i
DPP vart det i alla fall bättre. jag bifogar några filer för beskådning.
Min kompis hade samma problem med sin 350D och jag upplevde exakt samma med min Powershot Pro 1. Tydligen så har Canon en tendens att förstärka just röda partier av bilden. Det vi gjorde för att lösa problemet var att ställa ner färgmättnaden och även kontrasten i kamerans inställningar. Ofta så är de parametararna förstärkta i kamerans fabriksinställningar, pga att man utgår ifrån att många skriver ut direkt från kameran på billigare produkter. Testa att dra ner inställningarna en smula så kanske det blir bättre.
 
Lägger upp en till bild.
Har fotat i AV läget vitbalansen på auto,
solen stod lågt det kanske har inverkan på resultatet.
Kamera inställningar var F22 iso 100 slutartid1/20
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    94.9 KB · Visningar: 2,466
Lägger upp en till.
data: F11
TV 1/60
iso 100
vitb. auto.
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    95.2 KB · Visningar: 2,407
Tack paul för tipsen om ställa om färgmättnaden och kontrasten ska prova igen när det blir bättre
väder.
Hur gör alla ang. vitbalansen fotar ni mot gråkort
eller använder ni programmen som finns, testade med egen vitbalans inomhus med enbart glödlampsljus och det vart riktigt bra provade även kamerans egen glödlampsvitbalans(långt ord)
då vart det inte alls bra (väldigt gult).
Sen har jag fråga ang RAW?
Hur mycket måste man ställa in när man fotar i RAW
tänkte på vitbalans,ISO,bildstilar,
exponeringskompensation?? Är det inte svårt att veta hur bilden ska se ut i efterhand ?
 
Det gula (och varma) kvällsljuset har helt klart inverkan på slutresultatet. Ett gråkort är väldigt bra att ha, om man fotograferar i svåra ljusförhållanden. Vitbalansering på plats har visat sig vara det bästa för korrekt färgåtergivning.
 
Du har en jättefin kamera.

När du har jobbat in dig på exponering, kontrast, vitbalans och färgmättnad som kommer du att bli en NÖJD ägare.

Jag kör oftast auto vitbalans,
Korrigerar vitbalansen, exponeringen och kontrasten i RAW-konverteringen.

Bilderna har stort omfång dvs hög kontrast och då är det lämpligt att kolla historgramet efter exponeringen så att man inte har överexponerat eller underexponerat.

Mvh J O
 
Inte alla ska ha...

Jeppe skrev:
Systemkameror kräver i allmänhet mer av fotografen än en kompaktkamera, eftersom den levererar "färdiga" bilder. Därför är det kanske långt i från alla som borde ha en systemkamera ;)

Det finns många felkällor till varför bilderna inte blir som man tänkt sig.

Jo jag ser att du lagt in en smiley och så har du naturligtvis i princip rätt i att en digital systemkamera inte är rätt för alla.
MEN en stor felkälla tror jag är försäljare av kameror som inte förklarar för kunden t.ex hur olika bilderna behandlas i en kompaktkamera och en systemkamera. Lite grundläggande info om bländare och slutartid skulle sitta ffint ibland också.
Har tjuvlyssnat en del i olika butiker och ibland är man jäkligt sugen på att lägga sig i.
Jag blev själv lite besviken när jag började med min 350D och 18-55 innan jag fattade vad t. ex optiken klarade av.
Mvh
Pa
 
Re: Re: Inte alla ska ha...

Makten skrev:
Är inte det ungefär som att bilförsäljaren ska förklara hur man växlar med en bil som har manuell låda?

Jag tror att alla som köper bil har körkort och då har man väl förhoppningsvis lärt sig att växla i körskolan. För att använda systemkamera behöver man inget kamerakörkort, vilket gör en viss skillnad.
 
Re: Re: Re: Inte alla ska ha...

gujo skrev:
Jag tror att alla som köper bil har körkort och då har man väl förhoppningsvis lärt sig att växla i körskolan. För att använda systemkamera behöver man inget kamerakörkort, vilket gör en viss skillnad.
Det finns en fin bok som brukar benämnas "manual". Läser man den så förstår man det mesta.
 
Re: Re: Re: Re: Inte alla ska ha...

Makten skrev:
Det finns en fin bok som brukar benämnas "manual". Läser man den så förstår man det mesta.
Du vet väl att manualer är farliga grejer. Kan de inte bygga grejer så att man fattar direkt är dom dåliga;-)

Men inte står det väl överdrivet om efterbehandling i datorn i kameramanualer?
 
Re: Re: Inte alla ska ha...

Makten skrev:
Är inte det ungefär som att bilförsäljaren ska förklara hur man växlar med en bil som har manuell låda?

Det här var lite överdrivet Martin. Man får utgå från att en bilspekulant har körkort och därmed besitter de nödvändiga kunskaperna om hur en bil fungerar. Det krävs väl ingen form av licens som intygar att man kan hantera en systemkamera innan man får lov att köpa och använda en. Har du själv aldrig varit nybörjare? ;-). Jag brukar gilla dina inlägg men ibland går du lite för hård fram. En försäljare bör tala om vad som krävs för att hantera de produkter den säljer om han/hon märker att kunden är helt "grön" inom området. Men jag har träffat på försäljare (speciellt inom stormarknader) som själva inte har en aning om vad de säljer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.