Annons

Lite A2 hangups

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Har råkat ut för lite småsaker med min A2, tänkte dela med mej och se om nån kanske råkat ut för samma saker. Nån kanske t o m har nån bra lösning.

1) Numreringen av bilder hoppar o beter sej.

Har ställt in på kontinuerlig numrering och sortering efter datum. Nyssens när räkneverket slog över från 9999 till 0000 fick kameran hicka och skapade samma dag fyra nya mappar med bildnummer 0001-0026 samt en med nummer 9999 i varje mapp!!

Jag har inte gjort nåt mer än att formatera om aktuella minneskort och sedan dess har den fungerat normalt igen.

I våras petade jag in mitt minneskort i en Canon 5D o tog några testbilder för att se om det var nån idé att uppgradera. Då hoppade räkneverket över 2000 bilder *s*. En vacker dag kommer jag leta förtvivlat efter de 2000 bilder jag tog mellan klockan 16 och 08.30 en aprildag...

(nej, det fanns ingen anledning att uppgradera)

I går inträffade en liknande händelse. Jag fyllde ett minneskort. Bytte till nästa och då började numreringen om från första numret igår, så jag fick samma serie på två olika minneskort.

Sånt kan bli katastrofalt om man tror att det är samma bilder en vacker dag och bara ersätter vid en kopiering t ex.

När jag gjorde web-galleri av gårdagens bildskörd så ersattes de bilder som hade samma nummer lite slumpartat av varandra. När man klickar på tummen till bild 2338 kan man komma till bild 2338 från det andra minneskortet och bli rejält överraskad...

Går förstås att lösa genom att döpa om filerna, men ändå, lite struligt är det.

Nån som har liknande erfarenheter? Jag tror det hände nån gång med A1 också, men inte så många gånger att jag iddes skriva ett foruminlägg om saken...

2) Kameran hänger sej

Det här problemet kan vara kopplat till ovanstående. Ganska ofta får jag card-error och måste starta om kameran genom att göra den strömlös. Det händer oftast när jag tar många bilder i serie.

En gissning är att mina gamla Microdrivar håller på att ge upp. De blir enormt varma emellanåt. Nån som har kasserat sina microdrivar pga sånt här?

Ibland står det inte card-error eller ERR i displayen, kameran bara slutar reagera på avtryck, den varken fokuserar eller fotograferar. En omstart o sen fungerar den normalt igen i några minuter till en månad...

Även detta hände med A1, men ytterst sällan. En handfull gånger kanske på 70000 exponeringar, medan det händer retfullt ofta med A2. Naturligtvis när motivet är på väg bort, eller när motivet är otåligt, eller just när man har chansen att ta Bilden.

(Visst är det lustigt att de bilder man inte lyckas ta alltid är de bästa!?)

3) är det nån som sitter med en fjärrutlösare till A1/A2 och inte behöver den så köper jag den. Jag har lagt min i en skogsbacke utanför Eskilstuna och där ligger den inte kvar :-(

För övrigt fungerar Ani så bra och levererar bilder i både kvantitet o kvalitet att det inte blir nån systemkamera under 2006 i varje fall. Good old Aette har f ö kommit upp i närmare en kvarts miljon exponeringar nu och på nåt konstigt vis blir bilderna bättre än tidigare...
 
Det med att kameran börjar räkna om kan bero på inställningarna. Aette tiltade sig en gång och började räkna om så fort man bytte kort. Efter att ha ändrat inställningarna så blev hon som tidigare =)

Aette fryser emellanåt och kräver då en kallboot. tror att det är en kombination av massa saker såsom kortets hastighet, kamerans skrivhastighet, antal exponeringar/s, upplösning, kontrastrikedom/antal färger/ljus mm...
En kamera är ju trots allt inget mer än en bärbar dator man kan ta bilder med och som vilken annan dator som hellst finns det gränser för hur hårt man kan pressa dem.

Är föresten mycket nöjd med Aette. Hon har egentligen en enda brist och det är brusigheten vid högre ISO. Men det är inte ofta man går över ISO100 så det är något man kan leva med.

Min gamla UZ2100 med SmartMedia har aldrig hängt sig. Men så är skrivhastigheten lägre och troligen i bättre proportion till kortet och upplösningen behöver vi inte prata om, likaså exponeringar/s... hehehe
 
Off topic

Hobbe skrev:
En kamera är ju trots allt inget mer än en bärbar dator man kan ta bilder med och som vilken annan dator som hellst finns det gränser för hur hårt man kan pressa dem.

Alltså, jag vill inte starta ett krig nu. Men jag måste bara säga att vissa kameror är mekaniska mästerverk som man kan ta bilder med (och väldigt långt från datorvärlden). Men visst, inte ens de mekaniska mästerverken kan hanteras hur som helst.

/Magnus - som är på det humöret idag
 
he, he, har en sån där mekanisk dosa i hyllan, men var i helskotta hittar man såna där plastremsor som de ska matas med? Och hur fel blev det inte när man försökte återanvända minnesremsorna!?
 
HDFS) (KGS skrev:
he, he, har en sån där mekanisk dosa i hyllan, men var i helskotta hittar man såna där plastremsor som de ska matas med? Och hur fel blev det inte när man försökte återanvända minnesremsorna!?

*ASG*

De äldsta versionerna hade väl remsor som fick förvaras i gamla gruvor eftersom dem kunde explodera närsomhellst...
 
åde jag och KG är flitiga förbrukare av ståltråd, men det är för personligt bruk.
Vet inte vad våra modeller skulle gilla att bli inlindade i ståltråd för att kunna vara stilla så länge som mekanisk slutartid kräver.
Föreställer mig en liten Korean inne i kamerahuset med papper och creolkritor *ASG*
 
magnus67 skrev:
Man slipper iallafall omstarter...

Beror på hur du definierar omstart. Efter 24 eller 36 bilder skulle man riva ur den där remsan, helst backa den först o sen fippla upp en ny o pilla dit o mata fram o ha sej... det tog längre tid än en omstart med Ani o hon hänger sej inte var 36:e bild precis ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Beror på hur du definierar omstart. Efter 24 eller 36 bilder skulle man riva ur den där remsan, helst backa den först o sen fippla upp en ny o pilla dit o mata fram o ha sej... det tog längre tid än en omstart med Ani o hon hänger sej inte var 36:e bild precis ;-)

Nja, det du beskriver motsvarar väl snarare att tanka över från fulla minneskort till datorn, vilket visserligen är smidigare än att trassla med filmrullar.

(Tyvärr är det här inte mycket till hjälp rörnade din aursprungliga problem, men det är kul att man kan jämföra analogt och digitalt på ett lättsamt sätt utan att det spårar ur.)
 
Jo, men övertankningen sker efter nånstans mellan 100 o 300 bilder och jag byter minneskort fortare än jag vevade tillbaka en 36 bildersrulle och stoppade i en ny, så även där vinner digitalt.

Fördelen att fungera utan ström har den gamla helmekaniska (bara ljusmätaren som behöver ström, men vem behöver en ljusmätare, bl 5,6 och 1/125s löser det mesta *s*). Nångång ska jag banne mej ta en rulle Kodak Gold, eller varför inte lite Tri-X o framkalla själv... nä, det gör jag nog inte i fredstid. Fast det var kul det med, på sin tid.

Har ett par rullar liggande oframkallade. Troligen lite småbarnsbilder på min dotter som snart fyller 21... snart dags att lämna in dem...
 
Njae... den trådlösa är lite spännande, å andra sidan brukar det vara lite fördröjning mellan avtryck o exponering med såna. Jag är inte sorten som löder o har sej *s*

Å andra sidan, det e ju ingen ström i fjärrutlösaren så den kan väl inte paja så mycket om man kopplar fel. Eller så får jag leta i fyndlådorna i Örebro ;-)

Jag mailade Mattias som kränger en utlösare o han hade förlängt sin, det kanske inte är så svårt. Jag ville många gånger förkorta min, så om man kunde ta isär kabeln, montera kontakter, o ha 4,5 m som förlängning för de gånger det behövs o en halvmeter oftast vore det rätt bra.

Edit: nu halkade jag åter in på Mattias annons om 7D kitet, och det e ju inte utan att jag blir liiiite sugen att lägga ett bud... fy mej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.