Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liquid emulsion

Produkter
(logga in för att koppla)

Nwanga

Avslutat medlemskap
Tjenamors! Tänkte köpa en burk med flytande silvergelatin. Upptäckte att det inte var så lätt att hitta någonstans att göra det. Åtminstone inte i Sverige. Någon som vet om det finns här?

I USA såg jag att de säljer flytande silvergelatin med variabel kontrast, av märket kentmere. Det lät intressant tyckte jag. Men hur fungerar det, är det lika smidig kontrastkontroll som med vanligt fotopapper eller är det något krux där?

Tacksam för svar!

Photax säljer flytande emulsion med fast gradation (normal). Tetenal Work heter den. Har provat den och den fungerar. Fäster på papper utan förbehandling men vid framkallningen lossnade lite små flagor. Vet inte om det berodde på för snabb torkning (använde hårtork utan värme) eller att jag inte förströk papperet med gelatin, vilket rekommenderades för porösa material? Man kan även tillsätta härdare i stoppbadet, vilket jag heller inte gjorde. Tycker det fäste ganska bra ändå och när bilderna var fixerade, sköljda och torkade verkar emulsionen sitta bra.

Ett bra tips vid användade av Liquid Light emulsioner är att värma underlaget för appliceringen. Med Hårtork etc. Lika så liquid emulsionen i ett vattenbad. C;a 40 grader är
lämpligt. Emulsionen innehåller gelatin och blir mycket mer lättflytande och fäster bättre
när det är lite varmt. Torkning med hårtork bör ske försiktigt då det annars är lätt att få flagning.

mvh
Lasse

Silverprint

Jag har nyligen själv letat och kommit fram till att det bästa/mest prisvärda är att beställa från England. SE 1 är en fantastisk emulsion som jag sist beställde i en 5 liters hink för ett par tusenlappar. Nu tror jag inte de har kvar denna kvantitet men man kan köpa 240 ml för £17.62 och 1 liter för £51.75 i alla fall. Frakten kostar £ 21 men det blir fortfarande billigare än emulsionen som Photax säljer. Och SE 1 är dryg då silverhalten är hög och den kan spädas.
De har även black magic som har variabel kontrast( kan användas med filter ) men den har jag aldrig provat.

http://www.silverprint.co.uk/ProductByGroup.asp?PrGrp=43

MVH Jenny

På Silverprints hemsida står följande vad gäller leveranser:

"We regret we are unable to send chemicals, both raw chemicals and manufactured products to destinations outside the UK."

Flytande emulsion räknas väl till kemi? Jag har fösökt köpa kemi i pulverform från Silverprint, men fått till svar att de bara säljer sånt i Storbritannien

Däremot går det bra att köpa från macodirect i Tyskland:
http://macodirect.de/analog-flüssige-fotoemulsionen-c-1_81.html

De skickar kemi inom Europa upp till max 25 kg.

Jodå, det går visst

Nej, emulsionen räknas inte som kemi, de pratar om blodlutsalt och annat. jag beställde för ett par år sen och då stod samma meddelande på hemsidan då så det är jag säker på.

På Silverprints hemsida står följande vad gäller leveranser:

"We regret we are unable to send chemicals, both raw chemicals and manufactured products to destinations outside the UK."

Flytande emulsion räknas väl till kemi? Jag har fösökt köpa kemi i pulverform från Silverprint, men fått till svar att de bara säljer sånt i Storbritannien

Däremot går det bra att köpa från macodirect i Tyskland:
http://macodirect.de/analog-flüssige-fotoemulsionen-c-1_81.html

De skickar kemi inom Europa upp till max 25 kg.

plåt?

någon som har testat tetenal work på plåt? jag har köpt galvad plåt och vet inte om jag behöver förbehandla med gelatinblad eller om det går utan..bra att exprimentera, men är det någon som har erfarenhet så är ju det alltid välkommet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar