Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux Wubi

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Tänkte installera Linux Wubi parallellt med Windows XP på min laptop, något att se upp med? Skall försöka mig på att göra en plug-in till Gimp jag skulle behöva, har förstått att detta är betydligt enklare i Linuxmiljö. Någon som har tips till en novis på området?
 
Ok. Nu är Ubuntu lyckligen installerat på datorn. Mycket är ju nytt förstås då jag aldrig kört Linux förut.

Stöter genast på en svårighet: Försöker installera Gimp under Ubuntu, men jag har kört fast. På Gimp:s downloadsida, http://www.gimp.org/downloads/, står följande för Ubuntu: "Ubuntu or Debian users can simply run apt-get install gimp to get the latest stable release of GIMP."

Jag har letat upp Terminalen och försöker nu göra något av "apt-get install gimp", utan resultat. När jjag matar in exakt som det står " apt-get install gimp" och trycker enter så kontrar Terminalen med frågan "Är du root?"

När jag sedan testar med olika varianter på att skriva in "sudo <command>" som terminalen så skyndsamt upplyser om händer inget upphetsande. Jag bara står och stampar vid denna svårighet (?)

Kanske kan någon vänlig själ ge lite ledning om hur man installerar Gimp under Ubuntu. Jag vore tacksam :)
 
Ok. Google är ens bästa vän. Kommandot som behövdes var ju fullständigt solklart :) Nu rullar installationen på. Kanske kommer det fler frågor.
 
?

Varför göra det så svårt att köra i terminal?

Finns en programhanterare i Ubunu som man enkelt lägger till eller tar bort program via.

Kommer inte ihåg namnet exakt då jag har gått över till LinuxMint som jag tycker är ännu trevligare än Ubuntu.

100% kompatibla med varandra
 
Läs igenom någon av nybörjarguiderna som finns för Ubuntu. Felet du gör är att anta att man ska göra allt precis som i Windows :).
 
Synaptic heter pakethanteraren och finns under System>Administration

Där kan du installera GIMP!

(Är du säker på att det inte är installerat redan då? Under Program>Grafik?)
 
om du är något bekant med IRC kan du alltid prova få hjälp på #ubuntu-se (på irc.freenode.net)
 
Synaptic heter pakethanteraren och finns under System>Administration

Där kan du installera GIMP!

(Är du säker på att det inte är installerat redan då? Under Program>Grafik?)

Om jag inte minns fel så fasade man ut bland annat Gimp och F-Spot ur standardinstallationen i och med senaste versionen.
 
Tackar för råd och tips! Kollade igenom så gott jag kunde efter Gimp innan jag instasllerade det, hittade det till min förvåning ingenstans där jag letade. Men nu sedan jag installerat det finns det bland övriga program. Lite bakvänt med ett nytt obekant operativsystem är det ju, men jag hankar mig fram så sakteliga. Nu finns ju Gimp där. Sedan var jag ner på bokhandeln och beställde en bok som lär förklara hur man skriver plug-ins till Gimp, vilket är mitt syfte med det hela. Jag lär antagligen få tillfälle att återkomma i tråden med nya frågor.

Appropå mitt tillvägagångssätt för att installera Gimp följde jag bara rekommendationen från gimps downloadsida. Man får visst den bäst bugfixade versionen, eller hur det nu var, om man gör så som jag gjorde.

Tack igen för responsen!
 
Ubuntu

Tackar för råd och tips! Kollade igenom så gott jag kunde efter Gimp innan jag instasllerade det, hittade det till min förvåning ingenstans där jag letade. Men nu sedan jag installerat det finns det bland övriga program. Lite bakvänt med ett nytt obekant operativsystem är det ju, men jag hankar mig fram så sakteliga. Nu finns ju Gimp där. Sedan var jag ner på bokhandeln och beställde en bok som lär förklara hur man skriver plug-ins till Gimp, vilket är mitt syfte med det hela. Jag lär antagligen få tillfälle att återkomma i tråden med nya frågor.

Appropå mitt tillvägagångssätt för att installera Gimp följde jag bara rekommendationen från gimps downloadsida. Man får visst den bäst bugfixade versionen, eller hur det nu var, om man gör så som jag gjorde.

Tack igen för responsen!

Hej!
Välkommen till Linux världen. Konstigt att inte Gimp hamnade i "Grafikgruppen". Du vet väl om att Gimp kommer i en ny version troligen ngn gång till Jul? och det är inte säkert att gamla plugins kommer att fungera. Angående din installation av Ubuntu,Wubi är ju inte precis det optimala sättet att installera ubuntu, Du vinner ganska mycket prestanda genom att göra en ren installation paralellt med Win.
 
Senast ändrad:
Hej!
Välkommen till Linux världen. Konstigt att inte Gimp hamnade i "Grafikgruppen". Du vet väl om att Gimp kommer i en ny version troligen ngn gång till Jul? och det är inte säkert att gamla plugins kommer att fungera. Angående din installation av Ubuntu,Wubi är ju inte precis det optimala sättet att installera ubuntu, Du vinner ganska mycket prestanda genom att göra en ren installation paralellt med Win.

Tackar! Nu ligger Gimp i grafikgruppen. Tror inte det låg där innan jag installerade det. Jag får väl hålla mig till den gamla versionen av Gimp då om det blir strul med den nya. Skall försöka undvika att skriva ett helt nytt plug-in, utan försöka modifiera något befintligt. Funkar det inte i nya Gimp vet jag ju då vad det beror på. Jag skulle behöva pluginnet från och med i höst, men det kan också vänta till våren. Tyvärr har jag inte hittat något färdigt plug-in som gör det jag vill. Samtidigt känns det som en rolig utmaning att försöka skriva sitt eget.

Angående wubiinstallationen så är jag egentligen inte intresserad av datorer. Wubi verkade enkelt, lättsamt och tillräckligt bra. Jag får se om behov uppstår av någon annan installationsform. Tycker ändå Wubi laddar igång relativt snabbt och hittills har det gått undan tycker jag. Gimp laddar i alla fall fortare än i mitt Win XP.

Edit: Det kanske beror på att det inte behövs något tungt antivirusprogram i Ubuntu?
 
Appropå mitt tillvägagångssätt för att installera Gimp följde jag bara rekommendationen från gimps downloadsida. Man får visst den bäst bugfixade versionen, eller hur det nu var, om man gör så som jag gjorde.

Du skulle fått pris samma version med Synaptic, det är bara ett grafiskt skal på apt-get. Även om jag tycker det är bra att folk som är nya till *NIX får lära sig hantera terminalen och förstå de skillnader i grundläggande filosofi som finns (Allt är en fil, Pipes etc)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.