Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux-program?

Produkter
(logga in för att koppla)

pappawagner

Medlem
Hej
Ny på Fotosidan och ny som fotograf med systemkamera men jag har använt Linux
i snart sex år och tänker inte byta.

På min laptop finns just nu:
GIMP 2.6 (uppgraderas snart till 2.8) - Fotomanipulering
Shotwell - Katalogisering och taggning
UFRaw - RAW bildbehandling

Jag fotograferar numera bara i RAW men har en massa jpeg-bilder sedan många år.
Jag önskar att ha en "kedja" från att importera och titta på RAW bilderna, manipulera,
katalogisera och arkivera

Så till frågeställningarna:

Alternativ, bättre? till ovanstående.
Har jag behov av UFRaw
Andra program för att göra "kedjan" så enkel som möjlig?

Tackar på förhand /

Jag använder den kombination du har, och är helt nöjd med den! Har du märkt något som du tror behöver förbättras i ditt arbetsflöde, eller vill du helt enkelt bara få idéer?

Per.

Det kan vara idé att komplettera med exempelvis RawTherapee, som kan öppna jpeg och är bra för att exempelvis korrigera färg och kurvor. (Enklare att sätta vitbalans, men kurvverktyget är annorlunda än i Gimp. Man lär sig det så småningom.) Raw Therapee är inte öppen källkod, men det är fritt att använda. UFRaw är annars bättre när man jobbar från RAW. Om du inte har behovet av att korrigera vitbalans i jpeg-bilder finns ingen orsak att plocka hem RT.

Per: Jag är nog mest ute efter idéer och eftersom jag är ny på fotohanteringen
så ställde jag frågan. Skulle dock inte förvåna mig om jag hittar forum-diskussioner
om arbetsflöde bara jag letar lite mer. :-D

cocuyo: Jag har laddat ner RT också "bara för att kolla" och sedan får jag testa lite med
den och UFRaw. Men jag kan för lite för att välja mellan de funktioner du anger.

Jag går igenom lite fotokurser på nätet just nu och blev medlem här idag på rekommendation av en vän. Jag har tur som kan göra detta på "arbetstid".....
/Jan

UFRaw ger betydligt bättre koll på över- och underexponerade pixlar och är rent allmänt smidigare att jobba med. Att jag föreslår RT är enbart att den är bättre än något annat program jag har provat för att korrigera vitbalansen på jpeg-bilder. Alla råfilsomvandlare kan inte hantera jpeg, eftersom de egentligen kanske inte är till för det. En sak man måste se upp med, om man passar bilden vidare till Gimp, är att sedan spara i rätt mapp, eftersom RT mellanlagrar i /tmp/ och Gimp sätter den mappen för "spara" när bilden kommer därifrån.

Det kan vara idé att komplettera med exempelvis RawTherapee, som kan öppna jpeg och är bra för att exempelvis korrigera färg och kurvor. (Enklare att sätta vitbalans, men kurvverktyget är annorlunda än i Gimp. Man lär sig det så småningom.) Raw Therapee är inte öppen källkod, men det är fritt att använda. UFRaw är annars bättre när man jobbar från RAW. Om du inte har behovet av att korrigera vitbalans i jpeg-bilder finns ingen orsak att plocka hem RT.
http://rawtherapee.com/blog/features

RawTherapee is free and open source software, meaning you can use it free of charge, wherever you like on whatever hardware you like, as long as you abide by the copyleft GPLv3 license. Download the source code, modify it, feel free to do what comes to mind. We believe in open software.

Jag skulle precis föreslå detsamma men såg att du hann före. Jag är också nyfiken på hur darktable utvecklar sig med tiden. Kanske någon här har provat den?

... men har funderat på att kanske utvärdera Darktable, som väl är tänkt att vara nån sorts lightroom-alternativ. Vet inte hur moget det är för faktisk användning, men det kan ju vara värt att prova i alla fall?

Tack för svaren
Jag gillar verkligen Forum / Community-tanken som visar att människor faktiskt bryr sig
och delar med sig av erfarenheter.

Så min programsamling har nu utökats med RawTherapee och Darktable men dessa två mest för utvärdering. Biten med att kunna ändra även i jpeg-bilder är intressant då jag har massor med "gamla" bilder som kan behöva redigeras.

Hej & handslag /Jan

Tack för svaren
Jag gillar verkligen Forum / Community-tanken som visar att människor faktiskt bryr sig
och delar med sig av erfarenheter.

Så min programsamling har nu utökats med RawTherapee och Darktable men dessa två mest för utvärdering. Biten med att kunna ändra även i jpeg-bilder är intressant då jag har massor med "gamla" bilder som kan behöva redigeras.

Hej & handslag /Jan
Har ett arbetsflöde här gällande RawTherapee http://kameratrollet.se/2012/02/07/fototips-del-10-rabilder/
Kan vara intressant för dig att titta på.

Jag skulle precis föreslå detsamma men såg att du hann före. Jag är också nyfiken på hur darktable utvecklar sig med tiden. Kanske någon här har provat den?

Jag har rätt så nyligen börjat att använda Darktable. Tycker det är riktigt bra och har många bra funktioner.

Jag använder också darktable, tycker det fungerar bra. Jag har testat många av programmen för att hantera råfiler i Linux, och har fastnat för darktable då jag tycker att gränssnittet är trevligt och att det är lätt att få bra resultat. Flera av utvecklarna är även svenskar, och de har varit mycket hjälpsamma med att fixa en del buggar jag hittat.

Mitt arbetsflöde är att justera och exportera råfiler med darktable, och sedan använder jag ett enkelt bash-script som använder ImageMagick för att skärpa och förminska bilderna till skärmstorlek. Sedan använder jag Shotwell för att organisera bilderna.

Jag använder också darktable, tycker det fungerar bra. Jag har testat många av programmen för att hantera råfiler i Linux, och har fastnat för darktable då jag tycker att gränssnittet är trevligt och att det är lätt att få bra resultat. Flera av utvecklarna är även svenskar, och de har varit mycket hjälpsamma med att fixa en del buggar jag hittat.

Mitt arbetsflöde är att justera och exportera råfiler med darktable, och sedan använder jag ett enkelt bash-script som använder ImageMagick för att skärpa och förminska bilderna till skärmstorlek. Sedan använder jag Shotwell för att organisera bilderna.

man skulle inte kunna få se på ett sådan bash-script?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar