Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Linux + digitalkamera ?
- Trådstartare Rodney
- Start datum
Rodney
Aktiv medlem
har testat lite funkade inte så bra men jag fortsätter i morgon....
det jag är ute efter ar att kunna mounta kameran så jag kan gå in i den o plocka ut bilderna. sen behöver jag inte nått gui utan jag kan köra med min vanliga filhanterare eller i prompten
föresten, jag kollade upp vad jag hade för usb grejjer incompilerade.
jag hade bara stöd för usb.
nån som vet exakt vad man ska ha för grejer och om dom ska vara som moduler eller ligga i kärnan ?
"usb i linux ÄR svårt"
det jag är ute efter ar att kunna mounta kameran så jag kan gå in i den o plocka ut bilderna. sen behöver jag inte nått gui utan jag kan köra med min vanliga filhanterare eller i prompten
föresten, jag kollade upp vad jag hade för usb grejjer incompilerade.
jag hade bara stöd för usb.
nån som vet exakt vad man ska ha för grejer och om dom ska vara som moduler eller ligga i kärnan ?
"usb i linux ÄR svårt"
Senast ändrad:
barba
Aktiv medlem
Det bästa och det sämsta med Linux är just det att du som användare har full möjlighet att konfigurera och ändra allt enligt din vilja. Personligen tycker jag att det är väldigt befriande. Nya distributioner tycker jag sköter usbstorage automatiskt, stoppa grunkan i maskinen och *plopp* - dyker en ikon upp på desktopen. Har du äldre eller en mindre användarvänlig distribution rekommenderar jag följande:
Fungerar din kamera som ett USB-storage ska du lägga in modulen usb-storage (som root):
# modprobe usb-storage
Kolla också att modulerna usb-uhci alternativt usb-ohci är laddade samt usbcore. Är dessa inkompilerade i kerneln syns de ej. (som root):
# lsmod
När kameran läggs i usbporten ska den synas i filen /proc/scsi/scsi :
# cat /proc/scsi/scsi
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
Vendor: SanDisk Model: Cruzer Rev: 2.00
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Det kommer även meddelande i /var/log/messages
Fungerar det såhär långt pratar kameran och datorn med varandra. För att få bort bilderna finns det olika vägar att gå:
1. gphoto2 - jag anser att detta program är sönder, av fem testade kameror har jag bara lyckats ladda ned bilderna från en och en halv. Funkar kameran som usbstorage rekommenderar jag inte dethär.
2. Mounta kameran som extern skiva (detta gäller även för kortläsare och vanliga usbminnen). Läs ur /var/log/messages vilken device som tilldelades, exempelvis:
Mar 19 11:07:11 datornamn kernel: SCSI device sda: 29120 512-byte hdwr sectors (15 MB)
Mar 19 11:07:11 datornamn kernel: sda: Write Protect is off
Mar 19 11:07:11 datornamn kernel: sda: sda1
Ur detta läser vi att usbminnet lade sig på /dev/sda och har en partition, /dev/sda1. Det är alltså denna som ska mountas.
Nedan har jag skapat en mapp /mnt/nikon och använder som mountpunkt.
# mount -t auto /dev/sda1 /mnt/nikon
Sen är det bara att kopiera bilderna från mappen /mnt/nikon
Innan du tar bort kameran/minnet/läsaren ur usbporten, kom ihåg att unmounta den!
# umount /mnt/nikon
3. Använd mtools. Detta är en samling program som används för att läsa disketter i ms-dosformat utan att mounta dem. Jag hinner inte beskriva här hur man gör detta, det kräver lite ändringar i konfigurationsfiler. Med denna metod har jag lyckats läsa bilder från kameror som ansetts vara hopplösa fall. Nedan kommer en länk som beskriver hur man gör:
Linux Journal: Emulate This! Part 1
Efter att filerna ändrats kommer förstås denna metod att fungera automatiskt i fortsättningen, i med kameran, sedan är det bara att ge kommandot (lägger t.ex. k: som /dev/sda1):
# mcopy k:*.* .
Inga mountkommandon behövs, efter att bilderna är kopierade är det bara att ta bort kameran från usbporten.
Fungerar din kamera som ett USB-storage ska du lägga in modulen usb-storage (som root):
# modprobe usb-storage
Kolla också att modulerna usb-uhci alternativt usb-ohci är laddade samt usbcore. Är dessa inkompilerade i kerneln syns de ej. (som root):
# lsmod
När kameran läggs i usbporten ska den synas i filen /proc/scsi/scsi :
# cat /proc/scsi/scsi
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
Vendor: SanDisk Model: Cruzer Rev: 2.00
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Det kommer även meddelande i /var/log/messages
Fungerar det såhär långt pratar kameran och datorn med varandra. För att få bort bilderna finns det olika vägar att gå:
1. gphoto2 - jag anser att detta program är sönder, av fem testade kameror har jag bara lyckats ladda ned bilderna från en och en halv. Funkar kameran som usbstorage rekommenderar jag inte dethär.
2. Mounta kameran som extern skiva (detta gäller även för kortläsare och vanliga usbminnen). Läs ur /var/log/messages vilken device som tilldelades, exempelvis:
Mar 19 11:07:11 datornamn kernel: SCSI device sda: 29120 512-byte hdwr sectors (15 MB)
Mar 19 11:07:11 datornamn kernel: sda: Write Protect is off
Mar 19 11:07:11 datornamn kernel: sda: sda1
Ur detta läser vi att usbminnet lade sig på /dev/sda och har en partition, /dev/sda1. Det är alltså denna som ska mountas.
Nedan har jag skapat en mapp /mnt/nikon och använder som mountpunkt.
# mount -t auto /dev/sda1 /mnt/nikon
Sen är det bara att kopiera bilderna från mappen /mnt/nikon
Innan du tar bort kameran/minnet/läsaren ur usbporten, kom ihåg att unmounta den!
# umount /mnt/nikon
3. Använd mtools. Detta är en samling program som används för att läsa disketter i ms-dosformat utan att mounta dem. Jag hinner inte beskriva här hur man gör detta, det kräver lite ändringar i konfigurationsfiler. Med denna metod har jag lyckats läsa bilder från kameror som ansetts vara hopplösa fall. Nedan kommer en länk som beskriver hur man gör:
Linux Journal: Emulate This! Part 1
Efter att filerna ändrats kommer förstås denna metod att fungera automatiskt i fortsättningen, i med kameran, sedan är det bara att ge kommandot (lägger t.ex. k: som /dev/sda1):
# mcopy k:*.* .
Inga mountkommandon behövs, efter att bilderna är kopierade är det bara att ta bort kameran från usbporten.
Senast ändrad:
barba
Aktiv medlem
Har du fått det att fungera med distrons medföljande kernel då? Personligen skulle jag inte börja kompilera nya kernlar innan jag vet hur sakerna borde fungera på standarddistributionen.
I och med att du kompilerar ny kernel tillför du så många osäkra parametrar att du knappast kan få svar på dina frågor i ett forum som detta. Speciellt då du måste göra något fel ifall du inte får modulerna kompilerade och installerade.
För redhat kör jag följande steg:
# make menuconfig
Här gäller det att utnyttja distrons standard .config -fil, annars är man lätt ute på sju famnars vatten. Finns den tillgänglig görs bara nödvändiga ändringar. Kom ihåg att spara! För andra, likvärdiga menysystem för konfigurering av kernel finns åtminstone 'make config' och 'make xconfig'.
# make dep
Räkna ut dependencies (behövs inte för 2.6 -kernlar)
# make clean
Städa upp från tidigare försök
# make bzImage
Dethär kan misslyckas beroende på gammal version på bootstrap:en, isåfall kan 'make zImage', 'make zlilo' eller 'make zdisk' fungera.
# make modules
Kompilera modulerna
# make install
Detta kommando sköter resten på ett redhatbaserat system (om jag inte minns fel), andra kan behöva använda 'make modules_install' och installera ny kernel för hand i /boot
I och med att du kompilerar ny kernel tillför du så många osäkra parametrar att du knappast kan få svar på dina frågor i ett forum som detta. Speciellt då du måste göra något fel ifall du inte får modulerna kompilerade och installerade.
För redhat kör jag följande steg:
# make menuconfig
Här gäller det att utnyttja distrons standard .config -fil, annars är man lätt ute på sju famnars vatten. Finns den tillgänglig görs bara nödvändiga ändringar. Kom ihåg att spara! För andra, likvärdiga menysystem för konfigurering av kernel finns åtminstone 'make config' och 'make xconfig'.
# make dep
Räkna ut dependencies (behövs inte för 2.6 -kernlar)
# make clean
Städa upp från tidigare försök
# make bzImage
Dethär kan misslyckas beroende på gammal version på bootstrap:en, isåfall kan 'make zImage', 'make zlilo' eller 'make zdisk' fungera.
# make modules
Kompilera modulerna
# make install
Detta kommando sköter resten på ett redhatbaserat system (om jag inte minns fel), andra kan behöva använda 'make modules_install' och installera ny kernel för hand i /boot
Senast ändrad:
Rodney
Aktiv medlem
tja igen jo kompilera kan jag men jag misstänkte att det hade blivit nått fel på källkoden för jag fick error när jag körde modprobe på modulerna.
jag har kört linux rätt länge ( 3 år ) men aldrig hållt på med usb grejjer så det är lite knepigt, och kernellen som följde med när jag instalerade mitt slack va nog inte ens en 2.4 kernel
sen att kompilera själv tycker jag inte har varit några problem ( typ ) men man fick uppgradera en hel del program för att kliva upp till 2.6
testar o kompilera den (2.6.4) nu så får vi se hur det går...
jag har kört linux rätt länge ( 3 år ) men aldrig hållt på med usb grejjer så det är lite knepigt, och kernellen som följde med när jag instalerade mitt slack va nog inte ens en 2.4 kernel
sen att kompilera själv tycker jag inte har varit några problem ( typ ) men man fick uppgradera en hel del program för att kliva upp till 2.6
testar o kompilera den (2.6.4) nu så får vi se hur det går...
jpersson
Aktiv medlem
''Slack'' är till för de som tycker om att pula och då får du också räkna med lite pulande.Rodney skrev:
Någon som vet hur man gör för att hämta bilderna från digitalkameran o skicka in dom i burken ?
slackw 9.1 med kernel 2.6.1
Distributionerna är förberedda för det mesta så pilla inte på sakerna om du inte måste. Nu var det ett tag sedan jag körde slack så jag har inte riktigt koll på de enskilda hjälpverktygen. Vad säger ''dmesg''? Det kan också stå något om det i syslog:en. Sök efter SCSI emulation for USB Mass Storage devices. Om det ser grönt ut så gäller det bara att hitta rätt enhet. Har du inga andra SCSI-enheter så borde det vara /dev/sda1 annars kan du skaka fram den informationen från /proc. Sedan ska du bara montera den enheten. Bygg dig en katalog för det under /mnt och montera sedan kameran med ''mount /dev/sda1 /mnt/min-katalog''. När du är färdig gör du en ''umount /dev/sda1''.