Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linsskydd & "Dust Cap" till EF 75-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Knights

Aktiv medlem
1. Vilket linsskydd och "dust cap" passar till detta objektiv: "Canon Zoom Lens EF 75-300mm 1:4-5.6" och var kan man köpa dom?

Passar den här?
https://store.canon-europe.com/DRHM...ThemeID=29762800&Env=BASE&productID=105473400

Är nybörjare vad gäller den tekniska biten inom foto så passar på att ställa ett par frågor till:

2. Vad betyder 75-300mm och 1:4-5.6? Vad utläser man med dessa siffror?

3. Vad utläser man med siffrorna som är bredvid makro-symbolen på objektivet: 1.5m/4.9ft. Är det hur långt ifrån man måste stå för att kunna ta en makrobild?

2 att optiken kan zooma från 75mm till 300mm(brukar vara putsade siffror).
Vid 75 är den största möjliga bländare 1/4
Vid 300 är den största möjliga bländaren 5,6

3 Gissar: troligtvis objektivets närgräns och det är där du kan få max förstoring

2 att optiken kan zooma från 75mm till 300mm(brukar vara putsade siffror).
Vid 75 är den största möjliga bländare 1/4
Vid 300 är den största möjliga bländaren 5,6

3 Gissar: troligtvis objektivets närgräns och det är där du kan få max förstoring

Jaha, tack för svar! Jobbigt med siffror när man inte förstår vad de står för x)

Någon som kan svara på vilket dust cap och linsskydd som passar till objektivet? Skulle vara väldigt tacksam :)

Ja, 'Lens Dust Cap E' passar alla EF/EF-S objektiv.
Linsskydd går du efter filtergängans Ø diametermått, som är 58mm tror jag.
Linskydd 58mm blir då det du söker! (eller lenscap 58mm på ebay!)

Ja, 'Lens Dust Cap E' passar alla EF/EF-S objektiv.
Linsskydd går du efter filtergängans Ø diametermått, som är 58mm tror jag.
Linskydd 58mm blir då det du söker! (eller lenscap 58mm på ebay!)

Stort tack! Jag fick objektivet en gång i tiden utan linsskydd och dust cap så måste införskaffa det :) Nu vet jag vilka jag ska köpa.

Ett lock framme vid linsen använder jag bara till extrema vidvinklar.
Motljusskydd o ibland UV-filter får göra skyddsjobbet istället

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar