ANNONS
Annons

Linskorrigering i CS6 (kanske också i CS5)

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har installerat CS6 och tycker att objektivkorrigeringen i RAW-konverteringen är ett jättekliv framåt jämfört med CS4.

Har ett par frågor:

1. Måste man bocka för "Enable lens profile corrections" och "Remove chromatic aberration" varenda gång? Särskilt den senare tycker jag är lätt att glömma bort och det är en bra funktion.

2. Programmet har lite svårt att hitta rätt objektiv fast signalen från kameran verkar gå fram iallafall anges brännvidden. Jag måste ofta knappa fram rätt lins manuellt. Finns det nåt sätt att programmera in de linser man oftast använder?

3. Jag har en äldre version av Sigma 18-50 f2,8 än en som man kan välja. Finns nåt sätt att lägga in sin "egen" lins?

Har installerat CS6 och tycker att objektivkorrigeringen i RAW-konverteringen är ett jättekliv framåt jämfört med CS4.

Har ett par frågor:

1. Måste man bocka för "Enable lens profile corrections" och "Remove chromatic aberration" varenda gång? Särskilt den senare tycker jag är lätt att glömma bort och det är en bra funktion.

2. Programmet har lite svårt att hitta rätt objektiv fast signalen från kameran verkar gå fram iallafall anges brännvidden. Jag måste ofta knappa fram rätt lins manuellt. Finns det nåt sätt att programmera in de linser man oftast använder?

3. Jag har en äldre version av Sigma 18-50 f2,8 än en som man kan välja. Finns nåt sätt att lägga in sin "egen" lins?

1. Det går och jag lyckades med det i min tidigare version av ACR (6.7) men jag kommer inte ihåg hur nu när jag sitter med nya 7.1. Men som sagt det ska gå, iaf med objektivkorren.

Johan

I CS5 sparar man nya default-inställningar i Camera Raw så här:
.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    53.7 KB · Visningar: 323
Fungerar även i CS6!

Hej!

Testade och det funkar rätt bra. Charmant!

Har ställt in som du visade för det objektiv som oftast sitter på kameran, d v s Sigma 18-50 f 2,8. Det krävde också mest knappande. Det finns inte i Adobes lista, men där finns 18-50 Macro som verkar ha samma egenskaper.

Nu kommer detta Sigma upp som default direkt!

Om bilden är tagen med annat objektiv kommer ändå detta Sigma upp som default. Men det går lätt att ändra inställning. Med Pentaxlins på kameran (Pentax K5) trycker jag bara på "Auto" så funkar det direkt. Andra linser kräver bara 1-2 knapptryckningar från det nya defaultläget.

Linskorrigeringen gör snudd på underverk med vidvinkeln Sigma 10-20. Det går att räta upp fisheyebilder också! Och även med en bra lins som Sigma 18-50 blir bilden märkbart klarare. Minst skillnad uppstår om det gäller ett bra teleobjektiv.

Man tackar!

Intressant resurs!

Hej Lars och tack för även detta tips!

(Helnöjd efter tidigare uppgradering enligt tipset ovan. Funkar väldigt smidigt och bra resultat!)

Måns

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar