ANNONS
Annons

linser till Minolta Dynax 4 och lite annat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wild Rose

Aktiv medlem
var på Expert för några veckor sedan och då visdade expiditen mig lösa linser (?) som jag kunde bygga på org linsen för att förstora och få bättre skärpa. Och även ta marco bilder. Är det ngt att rekommendera för en nybörjare som jag? Ist för att kosta på mig objektiv?

Sedan undrar jag om blixtrar till Minotla Dynax. Har börjat fota dansbanden som jag brukar vara och dansa till och har märkt att bilderna jag tar med blixt blir bättre än de utan.

I dag var jag ute i skogen och fotade svamp, blåbär och lingon. De 2 sista var lite svåare att fota eftersom de är så små jämfört med svampar. Tips, råd motages!
Svamparna var jätte skoj att fota!

/Anna

Lustigt att du inte fått nåt svar på din fråga... visst är ett set med close-up linser nåt att ha. En enkel, billig och mycket effektiv lösning för att kunna ta häpnadsväckande närbilder! Köp ett set o prova, gillar du närbilder o makro kommer du att bli glad. De brukar säljas i set om 3, +1 +2 o +3 o fungerar som ett "förstoringsglas" framför linsen. Ger ett väldigt kort skärpedjup, stor förstoring och stjäl (nästan) inget ljus. Närgränsen blir dramatiskt mycket kortare också, plåta inga giftormar med den utrustningen utan att ha serum tillhands!

Bilagor

• closespider400.jpg
    closespider400.jpg
    22.7 KB · Visningar: 126
Anna L skrev:
var på Expert för några veckor sedan och då visdade expiditen mig lösa linser (?) som jag kunde bygga på org linsen för att förstora och få bättre skärpa. Och även ta marco bilder. Är det ngt att rekommendera för en nybörjare som jag? Ist för att kosta på mig objektiv?
/Anna

Det där med bättre skärpa är jag tveksam till. I stort sett allt löst du skruvar på objektivet försämrar skärpan, mer eller mindre. Det jag har hört om närbildslinser är att dom är ett billigare alternativ än att köpa ett macroobjektiv, men att det inte riktigt blir samma kvalité (Beror givetvis vad det är för objektiv och så, men generellt sett).

Jag införskaffade en +4 närbildslins... Jag tror linserna kan vara ett mkt bra alternativ till makroobjektiv till en början... så man ser om makro är nått som man vill syssla med överhuvudtaget... kanske inget som roar alla?

Jag tycker iaf att det är skitkul men lyckas inge bra än så länge... Ska köpa mig ett makroobjetiv... när jag blir rik!

//Malin

Nä Christoffer har nog rätt i princip, allt du sätter framför linsen riskerar att dra ner kvaliteten, men jag tror att det är försumbart och jämfört med ett rent makroobjektiv är kostnaden liten. Sen finns alltid mellanringar också, såna brukar vara billiga.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar