ANNONS
Annons

Linser i lösvikt?

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak kan jag iaf garantera och det är att OM Melles Girot säljer till privatpersoner så lär det märkas i plånboken. Jobbade på skolan litegrann med Melles-grejer tidigare och då man fick se prislappen blev man lätt mörkrädd. Men men, kostar att ligga på topp :)

/Tomas

Hör med optikern. Vanliga glasögonlinser finns i alla dioptrier. Vad jag sett så levereras de cirkulära och slipas för att passa i glasögonbågar. Det finns väl inte så väldigt många diametrar att välja på men några stycken är det väl. Antireflexbehandling finns att få.
Us

Tänkte tillverka mig en mycket enkel diabetraktare med en lins och en dimmad glasskiva tillsammans med dia på lämpliga avstånd som man belyser med solljus eller kanske lampa så det blir en bild på glasskivan.

Alla linser man lekte med på högstadiet då? var kom dom ifrån?

Varför inte köpa en begagnad diabildsbetraktare? Jag läste om en hemmagjord lupp, han använde linserna i ett gammalt objektiv. Det kan kanske vara något för dig?

Var iväg och köpte ett billigt gammalt canon 135mm macroobjektiv och skruvade glatt isär det. Ett par hyfsade linser men med sjukt mycket distortion. Jaja, kul var det iaf och lite lekstuga har jag hunnit ha med dom ändå.

Fast nån diabetraktare blir det nog inte av dom.

Egentligen borde man ju bara kunna köra baklänges genom ett objektiv ut på en skärm. Måste provas.

Varför baklänges? Så länge skärmen är större än filmen får du nog bättre resultat med ett rättvänt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar