Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

linsen i Nikon 18-200 lossnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Varaderopeter

Ny medlem
Jag har ett 18-200 3,5-5,6 Nikonobjektiv som funkat bra tills igår :-(
Det skramlade till och den främre linsen lossnade inne i objektivet.
Jag upplever att den fokuserat dåligt på 200mm men det är väl förklaringen då...
Jag har inte haft den inslagen i bomull under året jag haft den men inte heller stött i speciellt hårt och inte tappat den. Den är inköpt i USA juli förra året och jag räknar inte med att garantin gäller i Sverige då, tyvärr...så den förtjänsten är väl helt puts väck.

Någon som har erfarenhet av liknande skada ? Är det bara att bita i det sura äpplet eller är det möjligt att fixa utan att man behöver lägga en förmögenhet ?
 
Jag har för mig att Nikon har världsgaranti på sina objektiv. 1-2 år, om jag inte minns fel. Så du borde kunna kontakta Nikon Sverige och be dom fixa.
Om du inte köpte "grey market", då finns typ ingen garanti alls.
 
Jag har för mig att Nikon har världsgaranti på sina objektiv. 1-2 år, om jag inte minns fel. Så du borde kunna kontakta Nikon Sverige och be dom fixa.
Om du inte köpte "grey market", då finns typ ingen garanti alls.

Den köptes av Adorama och om jag förstår rätt är det en etablerad firma. Hopas du har rätt att den kan repas av Nikon.Mailar Nikon direkt och kollar.
 
Du får kolla dina köpehandlingar. Om du köpt gluggen med världsgaranti så har den givetvis det. Men väldigt ofta är världsgarantin inte med när man köper prylar utomlands. En av orsakerna till att prylarna är billigare. Tex så sparade jag ett antal sköna slantar när jag köpte min 70-200 i HongKong. Kunde välja mellan världsgaranti eller inte....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.