Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lins för scen belysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan
Jag har tänkt fotografera ett musik band. Jag funderar vilken lins som passar bäst. Belysningen är ju otroligt varierande hela tiden. Jag har en 70-200/f2,8 samt en 12-24/f4 samt 60/f2,8. Jag kommer att kunna röra mig på scenen bland band medlemmarna. Vilken lins passar bäst för detta? Eller e det ide att skaffa en 50/f1,4.

Tack på förhand.
 
Hej!

Vad för typ av scen/belysning det är har ganska stor inverkan på optikbehovet. Själv har jag fotograferat band ett fåtal gånger, på två mindre scener och tre halvstora. De gånger jag fotade på mindre scener hade jag med mig mina 28mm och 50mm, båda 1,8:eek:r. Jag fick slutartider mellan 1/15-1/90s (ISO1600). Med ett 2,8-objektiv hade slutartiderna blivit tre gånger så långa, och det hade nog inte blivit många bra bilder alls. 28mm var visserligen i kortaste laget, men 50mm-objektivet var alldeles utmärkt.

På en större scen med ordentlig belysning kan 2,8 räcka. 70-200/2,8 verkar vara ett populärt val i "diket" på större spelningar.

Så - är det en större scen kan nog 70-200 göra sig riktigt bra, och ska du stå på scen och fota bandmedlemmarna skulle 12-24 kunna ge riktigt intressanta bilder, förutsatt att det är tillräckligt ljust för f4.

Är det en mindre scen det handlar om kan det vara bra med ett riktigt ljusstarkt objektiv. Däremot anser jag att 50/1,8 är ett bättre objektiv för pengarna än 50/1,4. Många upplever 1,8:an som skarpare, och ett halvt steg extra ljusstyrka gör inte så enormt stor skillnad.
 
Konsertbilder

De här bilderna har jag tagit med de prylar som jag har. Och det ljusstarkaste jag har är mitt 50mm/1,8.
Tyvärr så kommer man rätt så nära med det om det är på en klubb, jag gillar vidvinkel lite bättre) och skärpedjupet blir pyttelitet om man kör på f1,8 (men det gillar jag så det gör inget)
Mina slutartider försöker jag hålla över 1/80 för att slippa skakningsoskärpa.

På större scener använder jag mitt tele men det är för att jag gillar porträttfeelingen med suddig bakgrund osv...
Hade jag mer pengar hade jag köpt en ljusstarkare telezoom. Så jag tycker helt klart du skall köra med din 70-200/f2,8.

Och så håller jag med föregående talare 50mm/1,8 är bättre än 1,4:an (har jag hört)

Kolla på mina konsertbilder här:

http://www.lindahelsing.blogg.se
 

Bilagor

  • gemeni-6421.jpg
    gemeni-6421.jpg
    20.5 KB · Visningar: 138
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.