Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linjepar per mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gillarpentax

Ny medlem
Hej efter denna recension (som jag inte kan få ihop) på en pentax 40mm f2.8 limited.

PLUS: Litet och lätt
MINUS: Skärpan bra men ej toppklass

Skärpan kunde vara bättre. Är ca 115 linjer/mm från full öppning till bländare 11. Kitobjektivet 18-55 mm har en skärpa uppåt 150 l/mm över hela zoomområdet. Använder man K10D på högsta kvalitet så eldar man en del för kråkorna. (K10D kan upplösa 165 l/mm som max). Pentax makroobjektiv SMC DFA 100 mm/2.8 har troligen en upplösning överstigande 165 l/mm eftersom det objektivet fyller sensorn upp till 165 l/mm på K10D. Varför Pentax inte fått till detta objektiv bättre är en gåta. Jag har testat flera pannkaksobjektiv och de har varit lika medelbra.

Jag använder detta själv och det är super skarpt. Jag har försökt att googla om "linjer/mm" hittade något om "linjerpar per mm" men ingen sida där jag kan jämnför mina objektiv på. Alltså en lista med objektiv fakta.

Så kan ni hjälpa mig med att förklara vad det innebär
och
var jag kan hitta en bra lista.

P.s nikons bästa objektiv ska tydligen ha 60 linjepar /m.m. hur kan då 115 vara sämre 150????
fattar ingeting... ds.

Jag skulle tro att du har att göra med en pixel-peeper.. det viktiga är väl att bilderna blir skarpa? skit i att sitta och labbtesta grejorna. Grejorna är gjorda för att ta bilder med :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar