Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linhof stativ - 60-tal + broschyrer&prislista

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Min far är en duktig och flitig (var) amatörfotograf. Nuförtiden är det mest snapshots med Ixusen som gäller men på den gamla goda tiden var det seriösa prylar!

Jag fick överta hans gamla stativ, inklusive medföljande originalbroschyr. Grejorna tycks vara inhandlade januari 1962. En av broschyrerna är stämplad med "Holmquist Foto, Regeringsgatan 77, Stockholm". Prislistan på Linhof är undertecknad "Aktiebolaget Fotoagenturen, Huvudstavägen 57" och priserna anges "exkl. oms", alltså innan momsens inträde. :)

Är det någon som känner igen prylarna? Företagen?

Har de något värde utöver kuriosan? Kvalitén kännss ju rätt OK i alla fall! :)

Här kommer lite bilder:

Bilagor

• LinhofStativ.jpg
    LinhofStativ.jpg
    38.7 KB · Visningar: 1,396
  • LinhofPrislista.jpg
    LinhofPrislista.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,379
  • Schiansky.jpg
    Schiansky.jpg
    29.1 KB · Visningar: 1,337
Här kommer fler bilder:

Bilagor

• LinhofBroschyrFramsida.jpg
    LinhofBroschyrFramsida.jpg
    67.3 KB · Visningar: 1,386
  • LinhofBroschyrMitten.jpg
    LinhofBroschyrMitten.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,376
  • LinhofBroschyrBaksida.jpg
    LinhofBroschyrBaksida.jpg
    70.4 KB · Visningar: 1,404
Hej
Jag har en samling av äldre stativ, bl.a Linhof. Dom flesta av dom är av en lite mindre modell. Det är inga dyra grejer, om dom inte är mycket speciella/stora. Jag har inte betalt mer är 200:- för mitt dyraste. Ditt stativ verkar vara en lite större modell så kanske är det värt något mer. Köpte ett gammalt Linhof + ett annat (minns inte vad det hette) för 225:- hos Schönherrs för några veckor sedan.
Christian

Tack Christian för svar. Bruks- och affektionsvärdet är i alla fall stort. :)

Det är om jag inte missminner mig ett av linhofs lättare fullstorlekstativ. Ingenting dåligt!
Kulleden är en bra kulled och den ska du definitivt inte göra dig av med.(Om du inte vill sälja den till mig dvs...) Mellan kulleden och stativet sitter det någonting mystiskt, kan vara en separat niveleringskulled kanske(?).

Linhofs stativ har inte utmärkt sig för att vara lättast eller smidigast men väl för att vara stadiga arbetshästar som håller för professionellt bruk år ut och år in...efter några decenier kan man behöva byta ut gummitassarna på fötterna men linhof är linhof så det brukar inte vara svårt att få tag i reservdelar. Hör med dito.

Hej

Min far är en duktig och flitig (var) amatörfotograf. Nuförtiden är det mest snapshots med Ixusen som gäller men på den gamla goda tiden var det seriösa prylar!

Jag fick överta hans gamla stativ, inklusive medföljande originalbroschyr. Grejorna tycks vara inhandlade januari 1962. En av broschyrerna är stämplad med "Holmquist Foto, Regeringsgatan 77, Stockholm". Prislistan på Linhof är undertecknad "Aktiebolaget Fotoagenturen, Huvudstavägen 57" och priserna anges "exkl. oms", alltså innan momsens inträde. :)

Är det någon som känner igen prylarna? Företagen?

Har de något värde utöver kuriosan? Kvalitén kännss ju rätt OK i alla fall! :)

Här kommer lite bilder:

Jag har ett Linhof dubbelprofilstativ som jag köpte 1975, tror jag det var.
Fungerar lika bra till dagens digitalkameror som det gjorde på den tiden.
Dessutom kan man ha det som pallbock till bilen, om inte bilen är för klen... ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto