ANNONS
Annons

limma? tejpa? Zenitar 16/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe

Aktiv medlem
Har just införskaffat det eminenta och billigar objektiet Zenitar 16/2.8 till min minolta.

Eftersom objektivet är helt manuellt och kanske inte helt anpassat för en "modern" kamera så har jag ett litet problem.
Bländare ställs in med bländarring, men för att vald bländare ska erhållas behövs en liten "pigg" tryckas in. Skulle man kunna få den att vara intryckt hela tiden skulle vald bländare bli den som används = mycket bra!

Men, hur får jag piggen att vara intryckt hela tiden. Tejp känns lite för klent. Lim.. ja, borde väl fungera men vad händer om det rinner ner för mkt lim? kä'nns lite som om bländaren då kommer att sluta fungera (typ limmas fast..)

Någon som har en bra fungerande lösning?
mottages tacksamt!

Johannes

Jag har också ett sådant objektiv. Objektivet har skruvgänga och på en kamera med det fästet är det väl inget problem då kameran trycker in stiftet. Har en adapterring till min Canon EOS och denna ring håller in stiftet hela tiden.

mmm...joooo...visst...

hade jag haft den typen av adapterring så kanske jag inte hade ställt frågan... ;)

Vet att det finns en speciell ring till canon, tyvärr så finns det inget som håller i piggen på adaptern till minolta, därav frågan

Jag har egentligen ingen aning om hur en det ser ut, men bore det inte gå att mixtra med adaptern så att den låser piggen istället för att "göra åverkan" på själva objektivet. Om det blir fel är det ju bara adaptern som behöver bytas.

Tjena
Vet inte riktigt hur det ser ut,men kanske kan en kraftig gummisnodd hålla in piggen,vad tror du om det ?

Mvh
Lars-Göran

fixade piggen med en bit fd plastkort och epoxy.. fungerar mkt bra.

har fått ett nytt problem istället. Kameran förstår inte att det sitter ett objektiv på och vägrar därför att ta en bild. inte helt bra. Dock kan det finnas en "knappkombination" som gör det möjligt att ta kort. kombinationen är tänkt att använda om man använder stjärnkikare. Finns det ngn som kan/kommer ihåg kombinationen är det bara att höra av sig. Kameran är en Minolta 800si

//Johannes

Skaffade själv just ett Zenitar fisheye och tänkte komma med ett litet tips på hur man fixar nedbländningen.

Jag skruvade helt fräckt bort botten på linsen (sitter med tre skruvar), sedan skruvade jag bort fjäderanordningen som håller piggen (två skruvar). När det är gjort följer bländaren med bländarringen.

Det var så enkelt att jag nästan tror att möjligheten är avsiktlig.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar