Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Limma på "tum-gummit" igen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Såg att gummit baktill på min D50 har börjat lossna i övre vänstra hörnet. Hur fixar jag detta lättast? Ska jag först dutta med sprit eller något för att få bort ev fett och sen använda vanligt superlim eller kan det skada plasten under eller gummit ovan? Vill fixa detta innan det lossar mer.

Har ju garanti kvar på kameran, går detta under garanti och får man en helt ny "gummiplatta" då?

/Fredrik

nifo skrev:

Har ju garanti kvar på kameran, går detta under garanti och får man en helt ny "gummiplatta" då?

/Fredrik

Inte omöjligt att det går på garantin, vet att ägare till D200 har fått gummit utbytt på garantin när det har lossnat, ring Nikon och fråga.

Har precis samma problem, "tum-gummit" på min minolta 5d lossnade för något halvår sen. Det var inte helt lätt att limma det tyvärr. Försökte först med ett tvåkomponentlim men det fäste inte alls mot gummit, bara mot kameran.
Nästa försök var ett gummibaserat superlim (jag tror det var från loctite) och det funkade bra förutom att jag kladdade en del. :-( så kameran är inte så fin kring "tum-gummit". Tyvärr har det nu börjat släppa lite igen så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta till nästa gång.
Om någon har något bra tips så är det välkommet för mig med.

Det går på garantin och är ett vanligt problem på Nikon, du skall absolut inte limma för under gummit sitter skruvar som eventuellt service personalen behöver lossa om dom skall serva din kamera, gummit måste vara lätt att ta bort för service.

/kent

Om man bara lämnar in den för detta...kollas även damm osv på sensor och spegel vid detta tillfälle om jag ber dem, eller är det inte en garantifråga? Dessutom har mitt batteri alltid kännts lite dåligt i fråga om antalet bilder man kan ta osv. Värt att ta upp?

Mvh
/Fredrik

nifo skrev:
Om man bara lämnar in den för detta...kollas även damm osv på sensor och spegel vid detta tillfälle om jag ber dem, eller är det inte en garantifråga? Dessutom har mitt batteri alltid kännts lite dåligt i fråga om antalet bilder man kan ta osv. Värt att ta upp?

Mvh
/Fredrik

Damm på sensorn är inget garantiärende, det är något man får lära sig leva med, det är ju samma sak med tex bilen, jag tror inte du får den tvättad på garantin när den blivit skitig heller.

Men om du betalar för det så gör dom naturligtvis jobbet, men det är borkastade pengar om du frågar mig, du gör det lika bra själv, lika enkelt som du tvättar din bil.

Här kan du läsa hur det går till samt vad du behöver införskaffa för prylar....

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

Jag vet inte hur bra batteri en D50 har, men är det lika kasst som till D200'an så är tyvärr även det något du får lära dig leva med.

/kent

Garantin gäller inte.

Fick just svar från Nikon. Det går inte på garantin, trots att kameran inte ens är ett år gammal. Jag ska istället skicka den på kostnadsförslag.

Jag tycker det här låter vansinnigt.

Ifrån svaret: "Du kan försöka vända dig till din återförsäljare och höra med honom.
Kanske han har en lösning på problemet ?"

Ja...Expert har säkert en lösning. Men jag rekommenderas inte att försöka fixa det själv - vilket borde vara exakt vad "återförsäljaren" skulle göra.

Blir bara trött av sådant här. Skickade svar på att det kändes orimligt. Vi får se vad som händer.

/Fredrik

Har du misshandlat gummit på något sätt? Om inte så bryter de väl mot lagar om de vägrar att laga den trots att du inte har använt kameran på fel sätt? Om det fortfarande ligger inom garantin d.v.s.

Tycker du ska länka dem till denna tråden så att de får se att så dålig kundservice syns på nätet och läses av många potentiella kunder.

Hehe...misshandlat? Nej, det har ja då verkligen inte - men i så fall hade jag kunnat förstå Nikon. Nej, den är normalt använd under ett knappt år. Gummit började släppa lite lätt i ena hörnet för ca 1 månad sedan.

Mvh
/Fredrik

Mitt tumgrepp lossnade på min Minolta 5D och det löste sig väldigt fint med ett lim som heter "LOCtite, Super ATTAK, precision". Det limmet funkade perfekt.

Men som jag läst så behöver supporten kunna komma in under gummit och då vet jag inte om något superlim är rätt lösning (om nu detta är superlim villsäga).

Mvh
/Fredrik

Jag lämnade in min D200 för att jag tyckte gummit under ratten på framsidan tog emot lite ibland, samt att gummit på undersidan av kameran lossnat en hel del. Man måste ju kunna dra åt lite när man monterar på ett stativ.

Gick tillbaka till butiken jag köpt den i och lämnade in den. Sa att jag haft betydligt billigare kameror som inte funnits några liknande problem med.

De skickade in den till verkstaden och fick tillbaka den efter 2 veckor, och det hela gick på garanti. Samt att de passade på att rengöra och en fokusjustering, som jag inte ens bett om.

D200 vs. D50 : Vi får hoppas att även de billigare kamerorna tages emot för rep. lika tacksamt som de dyrare. =P

/Fredrik

nifo skrev:
D200 vs. D50 : Vi får hoppas att även de billigare kamerorna tages emot för rep. lika tacksamt som de dyrare. =P

/Fredrik
Kanske det som det hänger på, men borde inte spela någon roll, för mig och butiken var det ingen tvekan om att det skulle vara garanti jobb på en knappt 1 år gammal kamera.

Får väl helt enkelt ta och bara lämna in den och se. Orkar inte ta tugget mailvägen mer. Får se om jag får svar på det jag skrev tillbaka.

/Fredrik

Är det lika gummi på D50 som på D2 och D200 ?

Du är i så fall den första som jag hört blivit nekad byte under garantitiden, stå på dig, ta kontakt med konsumentombudsmannen om dom vägrar.

/kent

Fick åter igen ett svar. Denna gång postar jag det. Jag fattar ingenting...såklart att detta borde gå på garantin. =) Bengt, som jag har kontakt med är hjälpsam - men jag förstår inte hur man kan käbbla om en liten gummibit från Nikons sida!

/Fredrik

Hej Fredrik,

Ledsen att svaret djöjde något.

Jag fick tag på vår servicechef och enligt honom kan de göra en
bedömning samtidigt, om du skickar upp kameran för rengjöring.
Skicka med ett meddelande agående ditt önskemål.

Enligt honom är det inte alls vanligt att gummit släpper på kameran.
Skulle de inte godkänna garantiåtgärd så är det ingen större kostnad för
att laga kameran.
Skulle det bli ett kostnadsförslag så dras denna kosnad av på reperationskosnaden.

De talade om att de inte limmar på gummit (det fungerar inte bra),
utan sätter på ett nytt greppskydd.

Lessen om vi gör dig besviken - men jag kan tyvärr inte göra mer.

Med vänliga hälsningar

Bengt Hellström
Nikons Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support

Jag som sitter och funderar över att skaffa en fuji s5 eller en nikon d200 blir ju verkligen avskräckt av sådant beteende. Personligen trodde jag att nikons service var bra, men detta verkar ju helt absurdt. Man har ju hört att gummit ramlar av t.ex. d200 rätt ofta, och då vill man ju ha det fixxat.

Jag tycker inte du skall vika en tum, är det inom garantitiden så är det upp till dem att bevisa att du har gjort fel när du använt kameran om de inte skall vara tvungna att reparera den. Känns som att du borde ta kontakt med en konsumentombudsman eller dylikt.

Nytt svar. Jag kommenterade att vi kanske inte pratade om samma gummibit, eftersom jag tyckte det blev så mycket snack för denna lilla gummeiplatta.
Jag skickar in den - självfallet måste detta gå på garantin, eller hur? =)

/Fredrik

Hej Fredrik,

Jag är helt medveten om vilken "gummibit" du menar men det är ju omöjligt för oss
att härifrån bedömma om det är ett garantiärende eller inte.
För detta är det enda sättet att skicka in den för bedömning och du
kan då, om det inte bedöms att det är ett garatifall, få betala ett kostnadsförslag
som då drages bort vid en eventuell reparationskostnad.
Vad beträffar min kommentar angående "vid inskickning av rengöring osv."
Så frågade du om vad en rengöring kostade, och då trodde jag att du eventuellt skulle
skicka in kameran i allafall.
Refererar för övrigt till mina tidigare kommentarer.

- - -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar