Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lilla "hjulet" vid avtryckaren fungerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

vrkvrk

Medlem
Det lilla väljarhjulet precis vid avtryckaren på min EOS 650D verkar ha hängt sig. Jag kan snurra på det men inget händer. Det känns också lite "hackigt".

Om jag väljer t ex program Av eller Tv så kan jag inte välja bländare eller slutartid med lilla hjulet.

Någon som varit med om det, vad kan det bero på och behöver jag lämna in kameran? Vad kan det kosta?

Lita hackigt ska hjulet vara. Det ska vara distinkta lägen.

Prova att återställa alla inställningar i kameran så att det inte skett någon programmering som ändrar kameran hantering. Ta även ur batteriet och sätt in igen.

Om ratten skulle vara trasig så borde det inte kunna utföra andra något läge i något automatikläge.

Jag kan inte göra några som helst inställningar med ratten. Kärvar är kanske ett bättre ordval än hackar.
Allt har fungerat i drygt ett år men nu är det alltså knas med ratten.

Hur gör man en total återställning till fabriksinställningarna, inte lyckats hitta det...

Om det har kommit något kladdigt in vid hjulet så kan det kräva. Det kan det också göra om den fått en smäll.

Återställning finns någonstans i menyn. Tror det kan heta "återställ alla inställningar".

prova och ring Canons nästan kostnadsfria support. Numret står på Canon.se. Sen kan de lotsa dig till en verkstad som ex Canon RCC i Mölndal där du kanske kan få en ungefärlig prisuppskattning. Du måste skicka in den för att få ett riktigt kostnadsförslag.

Hittade återställningen, hjälpte inte.

Stort tack för input, ska ringa deras support och hoppas på det bästa :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar