ANNONS
Annons

Lila Tri-X

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Har precis framkallat en rulle Tri-X och den ligger och sköljer just nu och den är lilafärgad...??
Hur kommer det sig?

Framkallad i Tmax 6 min i 20 grader, agiterat 30 första sekunderna därefter 5 s varje minut.
Polymax fix, 5 min 20 grader samma agitering som framkallningen
Framkallaren och fixet är använt en gång tidigare till en rulle.

Rullen som jag framkallade tidigare var också en Tri-X pressad till 3200 och framkallad i 11 minuter i 24 grader och det blev inte alls så färgglad som den senare filmen.

Har en rulle till som skall framkalls, en Tri-X det med, törs man det eller kommer den också att bli lila?
Skall man använda Rodinal till den i stället eller hur skall jag göra?

Det kanske inte framgår så tydligt på bilden men jag tycker i alla fall att det ser väldigt konstigt ut... :)

Bilagor

• lila_tri-x.jpg
    lila_tri-x.jpg
    5.9 KB · Visningar: 537
Nu är jag kanske inte helt rätt kille att svara på detta så ta det inte så allvarligt men jag har för mig att den nya emultionen av Tri-x är lite lila tonad. Men du får säkert ett riktigt svar så fort proffsen vaknar.

Jag brukar göra aså att jag tar en filmbit från filmrullen och sedan lägger jag den i en burk med fix i. När filmbiten har blivit genomskinlig så tar jag tiden*2 och fixerar filmen så länge. Antaligen beror det på att du fixerat för kort, du kan etsta att fixerar igen , prova på en lite bit kanske?

aolsson skrev:
Hur färskt är fixet?
Det är inte så gammalt. Det är nog inköpt någon gång under sensommaren. Det står på förpackningen att det skall hålla 2 år, koncentrerat, fast jag hittar inget förpackningsdatum så det säger ju egentligen ingenting.

Det blev betydligt ljusare eller rättare sagt betydligt mindre lila när filmremsan hade fått torka så det kanske bara var jag som fick lite panik, men jag skall prova att stoppa ner en bit film i lite fix och se om det blir någon skillnad... :)

Nu måste jag skriva en ny tråd om nästa problem... :D

Tri-X blir lite lila. Det gör ingenting. Filmbasens färg varierar en hel del mellan olika filmer. Jag har aldrig fått en Tmax att bli något annat än grå.

Jag hade provat att fixera filmen längre. Har själv lyckats få bort i princip all lila ton ur tri-x:en då jag fixerat 10-12 minuter med T-max fix.

Frågan jag har ställt mig själv är dock.. Kan man fixera för länge, och vad är det i så fall som kan hända? Någon som vet?

/Jonas

Ju bättre du sköljer filmen efter fix, desto klarare blir det.

Om du använder HCA (Hypo Clearing agent) så blir det mycket klarare.

1) använd bra fix
2) skölja ordentligt

Det här blir ett litet problem om man skannar i RGB och sedan skriver ut i RGB. Utskrifterna blir inte neutrala. Annars är det ingen fara.

Men det ser ut som du behöver skölja lite längre och se till att vattnet byts ut tillräckligt ofta.

Sensommaren kan vara gammalt för fix.

Var så god och skölj!

Följer du bara instuktionerna för fixeringen så är det ingen fara och du behöver inte fixera längre. Dubbla klartiden är ett annat sätt (klartiden innebär att filmen blivit transparent, om den sedan har en rödviolett ton är en annan sak).

Kodaks filmer tenderar ha kvar den rödvioletta tonen även efter god fixering. Tonen försvinner dock efter att du sköljt filmen ordentligt.

HCA har jag inte, det kanske man skall införskaffa liksom nytt fix. :)
Skölj tiden är 30 minuter i dosan, kanske är för kort tid?

Söderlund skrev:
HCA har jag inte, det kanske man skall införskaffa liksom nytt fix. :)
Skölj tiden är 30 minuter i dosan, kanske är för kort tid?

Nej, det är inte för kort tid, men jag misstänker att vattnet cirkulerar inte tillräckligt.

Jag sköljer så här (Ilfords metod).

Jag fyller två tillbringare med vatten.

Jag har en tom "reel" ovanför den med film i.

Jag häller in vatten som täcker den med film i:

Vänder upp och ner 5 ggr

häll ut vattnet

fyller på igen (bara upp till den med film i)

Vända upp och ner 5 ggr

byter vatten

Vänder upp och ner 10 ggr
byter vatten
10 ggr igen
byter vatten
20 ggr
byter vatten
20 ggr

Färdigt.

I bland använder jag HCA mellan de första sköljningarna (mellan första och andra). Det är inte nödvändigt.

Jag anvnder snabbfix (lättare att skölja ur). Jag använder Ilfords. Kodaks Tmax Fix går precis lika bra.

2 minuter fix för Tri-X (i en ny lösning).

Du behöver inte HCA. Jag hörde att det hjälpte att få bort färgen. Det kanske gör det ... men det kan också vara för att man tvättar lite längre (den tiden man har HCA i).

Har för mig att det är anti aliasing skiktet som ger lila ton.

Det går att fixera/skölja bort eller låta UV-ljus bryta ner skiktet. Lägg filmen i fönstret en solig dag (egen risk).

Påverkar det? -Ja om du använder multigradepapper.
hårt ljus drar åt lila alltså bör negget bli hårdare.

Rodinal

En off topic:

Tri-x framkallad i Rodinal ger en vätska som ser ut som Blåbärs-soppa :)

Första gången jag framkallade Tri-X i Rodinal trodde jag att emulsionen hade lossnat och följde med framkallaren ut, så mörk var den använda framkallaren.

Det här har tagits upp många gånger på photo.net. Läs här här.
Det vanligaste svaret brukar vara: fixera längre & skölj mer.

Erik Schalin skrev:
Har för mig att det är anti aliasing skiktet som ger lila ton.

Lite petigt av mig. Anti Aliasingsfilter (anti-vikningsfilter) är något som behövs enbart för diskretiserande sensorer. Det är Anit-hallations skiktet Erik åsyfter (som reducerar problemet med att ljuset blöder till närliggande områden i filmen).

dlridings skrev:
Jag sköljer så här (Ilfords metod).

Ilfords metod är väl bara:

i med vatten, vänd 5 ggr
byt vatten, vänd 10 ggr
byt vatten, vänd 20 ggr

Men jag brukar också ta till lite extra. Jag repterar det sista steget en gång. Och om det är en tom spiral ovanför så har jag i så pass mycket vatten att även den täcks.

Sköljmedel i sista sköljen är även guld värt.

Jag har också märkt att problemet blir mindre om man sköljer kort innan framkallningen (vilket även tempererar film & dosa, samt ska ge lite jämnare framkallning)

Konstigt att ingen verkar ha detta problemet annat än med kodaks filmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar