Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lila blir blått

Produkter
(logga in för att koppla)

esthrro

Medlem
Hej,
Jag har en Olympus E-520 med kitobjektivet Olympus Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 och ett Olympus Zuiko Digital ED 50/2,0 Macroobjektiv.
När jag fotograferar motiv som är i färgen lila så blir de i kameran blåa (och även efter att jag fört över dem till datorn). Detta gäller för båda objektiven och i både JPEG- och RAWformat. Är det någon annan som har upplevt detta?
Jag upptäckte problemet efter att jag fotograferat en person med en lila tröja där tröjan blev klarblå på bilden. Jag gillar dessutom att fotografera blommor och det är minst sagt trist när blommorna får en helt annan färg än de har i verkligheten.
Det vore intressant att höra om det är någon annan som upptäckt detta och kanske har en lösning på problemet? Tilläggas bör att min bror har en likadan kamera och han har samma problem. Jag är annars väldigt nöjd med min Olympus, men den här färggrejen gjorde mig lite besviken. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska fortsätta att investera i Olympusobjektiv (nytt kamerahus också?) eller om jag ska byta märke.

Tacksam för svar!

/Esther
 
Hej Esther!

Jag har aldrig haft det problemet med mina Olympus kameror (har även en E-520). Hur är er vitbalans inställd? Det går även att ställa in hur mycket rött det ska vara i bilderna i kameran, om ni råkat minska den så kan lila bli blått.

Det bästa vore om du laddade upp ett exempel, eller mejlade över en bild.

Jämför även här:
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Då kan du välja Olympus E-520 i den ena rullgardinen och en annan kamera i nästa och jämföra ex. det lila garn grejset uppe till höger.
 
Tack för svaret!
Här kommer några exempel. (Inte världens bästa bilder, men de enda jag kunde hitta just nu.. )

Den lila tröjan som ser blå ut. test.jpg

Den lila blomman som blev blå _A251222.jpg

Tröjan taget med min iphone (därav den usla kvalitén) där man kan föreställa sig att den är lila. :) Det syns iaf att det är en helt annan nyans är klarblå. bild.jpg

Sista bilden _A251241.jpg är tagen vid samma tillfälle som den "blå" blomman, men den färgen stämmer överens med verkligheten.

Vad jag vet har jag inte gjort några andra inställningar än att jag har ställt in profilen Adobe RGB (1998). Bilderna är tagna för två år sedan när jag precis hade köpt kameran. Kanske att jag fipplat till något, men inte medvetet i så fall. Är glad om jag kan få hjälp att återställa det om det är det som är problemet.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    14.5 KB · Visningar: 566
  • _A251222.jpg
    _A251222.jpg
    10.8 KB · Visningar: 559
  • bild.jpg
    bild.jpg
    13.3 KB · Visningar: 562
  • _A251241.jpg
    _A251241.jpg
    27.8 KB · Visningar: 557
Det kan ju också ha med att göra hur era bildskärmar är kalibrerade och profilerade. Men lila är en lurig färg. Hur var ljuset när du tyckte att tröjan var lila?
Redigerat:
Bilderna kom upp medan jag skrev.
Är det samma tröja på de båda bilderna?
 
Senast ändrad:
Ja det är samma tröja! Visserligen har det gått två år mellan bilderna, men jag tror inte att tvätten har påverkat så mycket. :)
 
Jag har upplevt, eller snarare upplever ,exakt samma sak med min E-620. Lila blommor blir ALLTID blå. Oavsett vitbalans. Jag är inte mycket av naturfotograf och det är ju då det stör mest, så därför har jag inte ägnat mig åt problemet, men det är ändå lite sorgligt.
 
Intressant att höra att någon mer än jag har upplevt detta. Det konstiga är att det inte finns någon information om problemet när man googlar. Kanske är det inte är så vanligt att fota lila grejer? :)
Jag borde väl vända mig till Olympus, men det har jag inte haft ork till....
 
Intressant att höra att någon mer än jag har upplevt detta. Det konstiga är att det inte finns någon information om problemet när man googlar. Kanske är det inte är så vanligt att fota lila grejer? :)
Jag borde väl vända mig till Olympus, men det har jag inte haft ork till....

Vet inte hur tekniskt korrekt det är, men det kanske finns några ledtrådar här: Why Purple Flowers Turn Blue

En liten notis i slutet på den här sidan säger ungefär samma sak som du upptäckt.

(Nej, jag har varken Olympus eller märkt av några försvunna violetta färger, men jag kan aldrig motstå en "det går inte att hitta med google"-utmaning. ;) )
 
Att konverterade RAW filer kan få fel färger är ett känt faktum. T.ex Photoshop har dåliga profiler för Olympus.
För att få "rätt" färger kan egna profiler skapas med t.ex X-rite colorchecker passport. De är förstås situationsunika och beror på infallande och reflekterande ljus.

Problemet är förstås inte Olympus-unikt utan alla tillverkare har detta problem.

De som fotat med diafilm har säkert haft en favorit. Varje film har en egen karaktär och färgerna behöver inte stämma överens med verkligheten, men uppfattas ändå som behagliga.

Kattbilden är väl tagen med blixt? Att bilder tagna med blixt får rätt färger är inte så konstigt. Kameran vet vilket ljus den skjuter med.
 
Ämnet är välkänt. Från dpreview:

"Those, familiar with Color Theory, know that, the Line of Purple on the CIE 1931 Chromaticity Diagram, is outside of all physical Gamuts. So true Purple is most difficult to capture. If you look at SRGB or Adobe RGB Gamuts plotted on the Chromaticity diagram, you'll see that neither come anywhere the so call Line of Purple. That's the fundamental problem. You just have to fiddle around until you get a tweak that pleases you."

tråd:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=36491058
 
Tack för hjälpen! Skönt att höra att det inte är olympusen det är "fel" på.

Kattbilden är tagen med kamerans blixt ja, men färgen är fel. Tröjan har den färg som på tröjbilden, som är tagen med en iphone 3GS, alltså lila.
Det spelar ingen roll om jag fotar i RAW eller jpeg, färgerna blir lika fel.
 
Tack för hjälpen! Skönt att höra att det inte är olympusen det är "fel" på.

Kattbilden är tagen med kamerans blixt ja, men färgen är fel. Tröjan har den färg som på tröjbilden, som är tagen med en iphone 3GS, alltså lila.
Det spelar ingen roll om jag fotar i RAW eller jpeg, färgerna blir lika fel.

Oj, jag läste inte tråden ordentligt. Blixtbilden tycker jag borde bli "rätt".

Jag har det omvända problemet. T.ex blåsippor blir lila.

Nåväl, en ny färgprofil bör lösa problemet. Referenskortet har lila och därför bör den färgen mappas rätt i mjukvaran.
 

Bilagor

  • _A168491_s.jpg
    _A168491_s.jpg
    18.9 KB · Visningar: 386
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.