Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lika som bär original eller pirat?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Konica-Minolta AF 17-35/2,8-4 D
och
Tamron Objektiv Af 17-35/2,8-4 Di Sp

samt

Konica-Minolta AF 28-75/2,8 D
och
Tamron 28-75/2,8 XR Di

Det verkar helt klart som att KonicaMinolta har hittat en alternativ tillverkare för linser till det egna varumärke. Vem av dem är piraten?

RolandM skrev:
Konica-Minolta AF 17-35/2,8-4 D
och
Tamron Objektiv Af 17-35/2,8-4 Di Sp

samt

Konica-Minolta AF 28-75/2,8 D
och
Tamron 28-75/2,8 XR Di

Det verkar helt klart som att KonicaMinolta har hittat en alternativ tillverkare för linser till det egna varumärke. Vem av dem är piraten?
Eg är jag inte intresserad av dessa objektiv, men det skulle vara kul om du satte ut dess riktpris så man har lite koll :)

Vad jag har hört på forumet på DPreview så har KM t.ex lånat designen på 17-35 från Tamron men utvecklat eget glas till den.
Hur bra det stämmer vet jag dock ej.

/Z!

FOTO skrev något om att konstruktion och prestanda hos K/M och Tamron är så pass lika att det måste vara samma konstruktion när de testade 28-75/2,8.

Med största sannolikhet är det Tamron som tillverkar KM's 28-75. Det blir billigast så, eftersom Toamron redan har en produktionslina och objektivet är bra.

Jag tycker det är jättesvårt att välja.. T.ex enligt cyberphoto så är ju Sigmas variant bättre än Tamron.
Fan att man ska vara så velig.. hahah

Cyberphoto skriver väl snarare
"Antagligen inget dåligt köp, men kan den rå på Tamron 28-75/2,8?"
om sigman, vilket JAG tolkar som att de inte är så säkra på att det presterar lika bra.

I det är fallet är det väl tamronobjektivet som får räknas som original, eftersom det är de som tillverkar dem...inte sant? :D

dumbo skrev:
Cyberphoto skriver väl snarare
"Antagligen inget dåligt köp, men kan den rå på Tamron 28-75/2,8?"
om sigman, vilket JAG tolkar som att de inte är så säkra på att det presterar lika bra.

Sorry om jag var otydlig, jag pratar om 17-35 objektivet!

/Z!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar