Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ligthroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

knot66

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad jag ska hitta på. Har installerat om ligthroom 5 och hämtat upp datering .men jag kan inte importera bilder från någon kamera har provat olika kameror men det hjälper inte vad jag har gjort.

Vilket operativsystem har du?

Vad har du för kameror?

Hur gör du när du importerar, kortläsare eller från kameran direkt?

Vad menar du med "kan inte"? Får du något felmeddelande? Ser du några bilder i importdialogen?

Är bilderna JPG eller RAW?

Har du kunnat importera tidigare eller är du ny på LR?

Ursäkta alla frågorna men ju mer info vi har desto större chans att någon har en lösning.

Vilket operativsystem har du?

Vad har du för kameror?

Hur gör du när du importerar, kortläsare eller från kameran direkt?

Vad menar du med "kan inte"? Får du något felmeddelande? Ser du några bilder i importdialogen?

Är bilderna JPG eller RAW?

Har du kunnat importera tidigare eller är du ny på LR?

Ursäkta alla frågorna men ju mer info vi har desto större chans att någon har en lösning.

Windows 10
Canon eos 7D och 400D och Olympus e-pl3
Har provat bägge och provat gamla kort som ligger i datorn men det går inte.
JPG format har inte provat med RAW
Har kunnat importera förut . Har haft LR5 i ca två år det måste blivit något konstigt när jag uppdaterade till Windows 10.
Det står _MG_0132.JPG när rutan kommer upp. Och har provat att hämta från dator där det står IMG 3467.JPG och det blir samma resultat.

Windows 10
Canon eos 7D och 400D och Olympus e-pl3
Har provat bägge och provat gamla kort som ligger i datorn men det går inte.
JPG format har inte provat med RAW
Har kunnat importera förut . Har haft LR5 i ca två år det måste blivit något konstigt när jag uppdaterade till Windows 10.
Det står _MG_0132.JPG när rutan kommer upp. Och har provat att hämta från dator där det står IMG 3467.JPG och det blir samma resultat.

Och jag har titta i kameran inställningar så att den står på JPEG och filnamn IMG .

Det uppenbara är väl att något gått snett när du uppdaterat till Windows 10. Har du provat att ominstallera Lightroom?

Att det ibland står IMG och ibland _IMG beror på om bilden är i sRGB eller Adobe RGB. Det bör inte ha någon betydelse.

Eftersom det är JPG och "gamla" kameror bör det inte vara något problem med din version av LR.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som inte fungerar. Du kommer till importrutan, där kan du se bilderna och deras filnamn, eller?. Vad händer när du trycker importera?

Det uppenbara är väl att något gått snett när du uppdaterat till Windows 10. Har du provat att ominstallera Lightroom?

Att det ibland står IMG och ibland _IMG beror på om bilden är i sRGB eller Adobe RGB. Det bör inte ha någon betydelse.

Eftersom det är JPG och "gamla" kameror bör det inte vara något problem med din version av LR.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som inte fungerar. Du kommer till importrutan, där kan du se bilderna och deras filnamn, eller?. Vad händer när du trycker importera?

Det står att det inte går att kopiera in bilden i ligthroom och det är samma om jag hämtar från hårddisken eller från kameran. Och det blir samma om jag använder kort läsare. Har avinstallerar LR och installerat det på nytt men det hjälper inte.

Det står att det inte går att kopiera in bilden i ligthroom och det är samma om jag hämtar från hårddisken eller från kameran. Och det blir samma om jag använder kort läsare. Har avinstallerar LR och installerat det på nytt men det hjälper inte.

Vad står det bokstavligen?

Märkligt, speciellt om du får detta meddelande på alla filer som du försöker importera...

Jag har ingen förslag på åtgärd. :(

…beställer jag mig en Mac.

Det tycker jag absolut du ska göra, men även där finns det problem just med att läsa bilder från kameror.

Har du möjlighet att byta namn på filen:

C:\Users\[avändare}\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Preferences\Lightroom 5 Preferences.agprefs
till något annat när Lightroom är avstängt, och sedan starta Lightroom och prova igen?

Provade min gamla mini dator och installerade lightroom 5 på den och det fungerade. Så ingen mera dator med Windows 10 på. Men det blir svårt att arbeta med mini datorn.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.4 KB · Visningar: 30
Windows 10 suger !

Provade min gamla mini dator och installerade lightroom 5 på den och det fungerade. Så ingen mera dator med Windows 10 på. Men det blir svårt att arbeta med mini datorn.

Mm, varför släpper ett "vinstdrivande" företag gratis programvara ??
Läste just att Win X fått hård kritik för att Microsoft får tillgång till information i kalendern. Företaget säger att dom använder informationen för att förbättra sökfunktioner !?
Undrar just hur mycket mer som "läcker" ut ur datorn ?
Ytterligare ett skäl att undvika Win X !

ThomasR

Jag kör mest Windows 7 och 8 men jag provade att installera LR 5.7 på min lilla laptop som kör Windows 10 pro. Det gick utmärkt. Kan importera bilder utan problem.

Min gissning är att ditt problem kan vara relaterat till något rättighets baserat.

Kan du prova att högerklicka ikonen för LR och välja "Kör som administratör" och se om du då kan importera bilderna?

När du importerar, väljer du "copy" eller "add"?

Jag tror att det blev något galet när jag laddade ner Windows 10. Nu har jag avinstallerat LR 5 på dator. Har en annan dator som jag ska byta hårddisk på och installera Windows 7 på och bara använda den till foto.

Jag har Win 10 och kör Lightroom CC och Photoshop CC utan problem. Jag gjorde dock en ren installation när jag uppgraderade.
Appropå att läcka information så är det väl inte värre än vad Google och Facebook och dylika samlar ihop från sina användare. Jag har F-Secure Freedome (VPN tjänst) på min dator och det har nu på 80 dagar blockerat 18335 spårningsförsök från annonserare och dylikt.

De flesta program samlar information

Jag har Win 10 och kör Lightroom CC och Photoshop CC utan problem. Jag gjorde dock en ren installation när jag uppgraderade.
Appropå att läcka information så är det väl inte värre än vad Google och Facebook och dylika samlar ihop från sina användare.

Jag instämmer helt med ovanstående. De flesta program, operativsystem, appar, etc, samlar in information. Hur mycket Windows 10 samlar in bestämmer du själv till stor del (via Inställningar).

Jag körde ingen ren installation på min arbetsstation. Av lathet lät jag Windows 10 installera sig själv och alla program jag hade tidigare. Det funkade klockrent; den smidigaste installation jag varit med om. Lightroom CC och Photoshop CC går utan några som helst problem. Windows 10 är ett betydligt bättre operativsystem än föregångarna och har dessutom minimala krav på hårdvaran. Jag har även en äldre bärbar som jag inte ens kunde installera Win 8.1 på. Nu är den som pånyttfödd med Win 10. Även min dotters 10 år gamla bärbara fick Win 10. Med en ny SSD går den som tåget., trots minimalt minne.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto