Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightrrom - watermark i print funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Om jag gör en export - då kan jag använda Lightrooms funktion för watermark.

Om jag däremot går till print, då fungerar det inte. När jag kryssar i "Watermarking" så visas min watermark text direkt på förhandsvisning. När jag sedan skriver ut till skrivaren, eller till JPG så är vattenstämpeln inte med.

Jag använder Lightroom 5.2

Missar jag något? Är det en ny bug i 5:an eller har det alltid varit så?

Jag försökte googla lite och det talades om olika fonter och storlekar mm, men för mig funkar det inte oavsett.

Watermark och Identity Plate funkar bra i Print modulen och Print to JPG. Både i text och grafik.
LR5.2

/Stefan

Watermark och Identity Plate funkar bra i Print modulen och Print to JPG. Både i text och grafik.
LR5.2

/Stefan

Tusen tack för att du bekräftar.

När jag testar nu igen så funkar det !

Men jag har bevisligen filer på disken där det inte funkade.

Antingen är det dags för ålderdomshemmet eller så spökar Lightroom, sannolikt är det väl det första alternativet....

Oj... trodde Adobe hade fixat det där :)
I de första versionerna LR 1, 2 och kanske 3 var det alltid strul med vattenstämpel och Windows. Tror att problemet var när man exporterade för web... och att vattenstämpel när det fanns så var den ytte-pytte-liten.

Undrar om du kanske valde en annan form av export av bild och på så sätt inte fick vattenstämpel??

Det var en av orsakerna till att jag inte valde LR till att börja med, och nu känner jag ingen längtan alls att prova :D

Det var en av orsakerna till att jag inte valde LR till att börja med, och nu känner jag ingen längtan alls att prova :D

Lightroom är ett fantastiskt program. Jag använder watermark väldigt sällan och om jag gör det så gör jag det i export. Där har det funkat en lång tid.

Nu skulle jag testa en grej och använde mig då av Print to JPG och fick först det inte att fungera, men nu funkar det så låt inte mitt virrande hindra dig från att prova denna utmärkta produkt! :)

Alltså, vattenstämpeln har funkat bra sedan länge. Dessutom finns 3:e parts plugins som man kan använda tillsammans med LR. Vattenstämpling i LR har jag hållet på med sedan v2

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto