Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightrooom - spara crop som preset?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Ganska ofta beskär jag mina bilder kvadratiskt.

Varje gång jag väljer crop-verktyget så är det inställt på "Origninal" och jag måste klicka mig fram till 1:1.

Jag skulle vilja lägga detta som en "preset" så att jag kan nå det enkelt med bara ett musklick och även kunna få en preview i navigatorn.

Det verkar inte gå att spara just crop-inställningarna som preset.

Lite märkligt med tanke på att om man göra copy/paste på settings, ja då finns crop inställningarna med som ett parameter.

Har jag missat något?

I LR2 finns under Library Mode vid cropverktyget finns ett val som heter enter custom, där har jag i all fall sparat olika format som jag vill använda ofta.

Ang detta så saknar jag verkligen att man inte kan välja vilken del man villbehålla utan det blir en crop centrerad så att säga.....eller har jag missat något?

Senast ändrad:
Borta!?

Det har gått tidigare genom att lägga till ett "preset" i läget "Develop".
Men när jag kollade nu, så är den rutan borta, knepigt.

Själv hade jag gillat att ha möjligheten att skapa kortkomandon för beskärning med ett visst förhållande.

Dock så finns ett kortkomande för själva beskärningsverktyget, knappen R.

/D.

Jag vet inte om det är det här du är ute efter men snabbkommandot "S" väljer också crop-verktyget men med de senast valda proportionerna. Dvs väljer du 1:1 på en bild, beskär den och väljer en ny bild och trycker "S" så kommer Lightroom automagiskt att välja 1:1 istället för original-proportionerna.

Jag vet inte om det är det här du är ute efter men snabbkommandot "S" väljer också crop-verktyget men med de senast valda proportionerna. Dvs väljer du 1:1 på en bild, beskär den och väljer en ny bild och trycker "S" så kommer Lightroom automagiskt att välja 1:1 istället för original-proportionerna.

Stort tack för tipset :)
En av mina uppdragsgivare vill ha samtliga bilder i formatet 2*1, då det är flera bilder varje gång så har jag letat en hel del efter en riktigt snabbjobbad lösning!

Angående LR, så håller jag på att skriva ett längre blogginlägg om mitt arbetsflöde som sportfotgraf.

Daniel, jag kollade i LR 1.4 som jag fortfarande har installerat och det finns inte där heller.

MW, jo jag har också lagt in några "custom" format men även då måste jag ju välja dem vid varje tillfälle.

Emil, tusen tack för tipset, jag kände inte till "S" - återigen en sån där "dold" genväg. Om man går under "Help" i devlop och väljer "Develop Module Shortcuts" så finns ju varken S eller R med! Som jag sagt tidigare - den största svagheten med Lightroom är dess hjälpfunktioner.

"S" är en stor hjälp, men inte riktigt vad jag önskat. Fördelen med att spara något som en preset är ju att det går att aplicera enkelt på många bilder, redan vid import osv. Dessutom få man ju en preview i Navigator när man för musen över vilket också underlättar.

Nåväl, S får duga tills vidare - tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar