Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroomkatalog nått kritisk nivå

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Någon som kan hjälpa mig lite? Jag får ett felmeddelande: "utrymmet på disken E: med din lightroomkatalog har kommit till en kritisk nivå, frigör plats." När jag kollar på E-disken så har jag 1,33 TB ledig plats.

Jag antar att jag har nått någon sorts kapacitetsgräns i själva katalogen snarare än på disken. Hur går jag vidare utan att riskera katalogen?

Tacksam för svar!

Är det datorns enda disk? Hur mycket ledigt har du på datorns ev. andra diskar?
Hur stor är din katalog i bilder resp. GB?

Är det datorns enda disk? Hur mycket ledigt har du på datorns ev. andra diskar?
Hur stor är din katalog i bilder resp. GB?

Nej, jag har två diskar, där den ena speglar den andra, de bör vara på 2 TB styck. Dvs jag har gjort åt ca 600 GB per st. Såvitt jag kan tolka det så är lightroomkatalogen på knappt 6 GB.

Vet ni om det finns något maxtak för lightroomkatalogen?

Nej, jag har två diskar, där den ena speglar den andra, de bör vara på 2 TB styck. Dvs jag har gjort åt ca 600 GB per st. Såvitt jag kan tolka det så är lightroomkatalogen på knappt 6 GB.

Hej

Kolla om papperskorgen (recycler) på dom diskarna innehåller nåt. När du lägger nåt i papperskorgen så rapporteras "ytan" på disken som ledig men datan finns kvar.
Tömmer du papperskorgen tas även datan bort.

ThomasR

Felmeddelande LR Backup full HD

Jag har ett angränsande problem. Har kört LR länge, har 163.000 bilder i LR 4.4. Disken jag har LR på är knökfull (bara med previews). Nu skall jag uppgradera till LR 5 och vill förstås ha en backup jag kan lite på innan jag uppgraderar.

Får felmeddelande "Lightroom was unable to back up the catalog named " som säger att jag ska kolla min backup disk. Felet visar sig vara käll disken med LR katalogen jag ska göra backup på.
När felmeddelandet kommer står det 0 byte ledigt på disken.

Har sökt i forum utan resultat, rapporterade felet till Adobe.

Bilagor

• LR_Backupp_ERR.jpg
    LR_Backupp_ERR.jpg
    51.6 KB · Visningar: 49
Om det rör sig om en separat backup för att säkerställa övergången från LR4.4 till LR5 så hade jag införskaffat en extern hårddisk där jag förutom backup även gjorde en extra kopia av LR-katalogen.

Nej jag har inte hört om något tak för katalogen. Själv har jag 163.000 bilder i en katalog som är 3.3 GB.

Antar att bilderna ligger de två speglade 2TB diskarna. Sedan har du en systemdisk också. LR brukar installeras där om inget annat anges.

Gå till disken där LR-katalogen ligger. Kolla hur stor katalogen är och hur stor plats previews tar.
Hur mycket ledigt utrymme finns det på disken med LR-katalogen?? Gissar att problemet ligger på den disken (systemdisken?)

Om det rör sig om en separat backup för att säkerställa övergången från LR4.4 till LR5 så hade jag införskaffat en extern hårddisk där jag förutom backup även gjorde en extra kopia av LR-katalogen.

Tack för förslag men du missförstod mitt problem. Oavsett vart jag gör backupen går det inte att göra backup med LRs backupfunktion! Disken med LR är knökafull.
Jag gjorde en kopia av lrcat- filen till en annan HD. Från denna kopia gick det bra att göra backup.
Frågan är om kopian är OK. Har mycket arbete nedlagt i LR-katalogen jag inte vill gå miste om.

Gör plats på disken då.

Har du exempelvis kvar alla LR automatiska backuper av katalogen så tar dessa en hiskelig plats för en 3Gb katalog.

Prova att öppna katalogen, samt jämför filstorleken.

Jag behöver någon som verkligen vet hur det fungerar, inga gissningar.

Den kopierade lrcat filen har samma storlek (3 398 712 kB).

Lyckas göra backup via LR av den kopierade filen, den filen blir då 3 391 776 kB

någon som kan förklara varför? Är dom likvärdiga?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto