Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom vs NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat Lightroom efter att ha jobbat med View NX och Capture NX sedan den digitala erans intrång. Jag förvarar mina RAW-filer på en NAS och har även en uppsättning på en extern hårddisk.
I Lightroom kan jag importera bilder från NAS:en men om jag importerar från kameran via Lightroom och vill slutförvara bilderna på NAS:en så kan jag inte få upp den i Lightroom utan är tvungen att lägga bilderna under "bilder" på datorn och sedan manuellt flytta dom till NAS:en, vilket man inte skall göra då Lightroom inte kommer att hitta bilderna igen. Gör jag något fel eller går det inte?
 
Jag kör sedan lång tid en QNAP NAS där jag lagrar mina bilder. Har inga problem att lägga dem direkt till NASEN vid import.
Väljer du rätt i importdialogen som dyker upp vid import?

Det går t.o.m att importera till 2 ställen samtidigt.
 
Jag har nyligen skaffat Lightroom efter att ha jobbat med View NX och Capture NX sedan den digitala erans intrång. Jag förvarar mina RAW-filer på en NAS och har även en uppsättning på en extern hårddisk.
I Lightroom kan jag importera bilder från NAS:en men om jag importerar från kameran via Lightroom och vill slutförvara bilderna på NAS:en så kan jag inte få upp den i Lightroom utan är tvungen att lägga bilderna under "bilder" på datorn och sedan manuellt flytta dom till NAS:en, vilket man inte skall göra då Lightroom inte kommer att hitta bilderna igen. Gör jag något fel eller går det inte?

Du får ju se till att du har en mapp på NAS'en mountad i din dator vid importtillfället, en mapp som din användare har skriv-behörigheter till.

Då ska du kunna välja denna mountade enhet i importdialogen.
 
Tack Mats och Björn!
Jag kör också en QNAP sedan ett antal år tillbaka i tiden. I vänstermarginalen under källa så har jag Lokal disk C:, Recovery D:, HD-PZU3 F:(min externa HD) samt NAS:en.
I högermarginalen under Mål har jag dom tre första också, dock inte NAS:en och jag kan inte lägga till den på "plusset" heller. Jag kör ju NAS:en trådlöst mot datorn, jag kanske måste ha den ansluten med en nätverkskabel? Men då borde ju inte synas under "källa" heller???
Måste det finnas en specifik mapp för ändamålet på NAS:en? Jag har under bildmappen i NAS:en sorterat efter ämnen och inte datum dvs att jag även tidigare markerat i View NX vilka bilder som ska till vilka mappar.
Vad innebär det att mappen ska vara mountad?

Mvh, Micke
 
Tack Mats och Björn!
Jag kör också en QNAP sedan ett antal år tillbaka i tiden. I vänstermarginalen under källa så har jag Lokal disk C:, Recovery D:, HD-PZU3 F:(min externa HD) samt NAS:en.
I högermarginalen under Mål har jag dom tre första också, dock inte NAS:en och jag kan inte lägga till den på "plusset" heller. Jag kör ju NAS:en trådlöst mot datorn, jag kanske måste ha den ansluten med en nätverkskabel? Men då borde ju inte synas under "källa" heller???
Måste det finnas en specifik mapp för ändamålet på NAS:en? Jag har under bildmappen i NAS:en sorterat efter ämnen och inte datum dvs att jag även tidigare markerat i View NX vilka bilder som ska till vilka mappar.
Vad innebär det att mappen ska vara mountad?

Mvh, Micke

Att enheten är mountad innebär att den kan användas av systemet. Du som då bevisligen använder Windows, har du en enhetsbokstav för din NAS eller den specifika bildmappen på din NAS?
 
Jag tror du behöver ansluta en enhetsbokstav mot en mapp på NAS:en för att den skall dyka upp som möjligt mål vid import.

I windows, bläddra fram till NAS:en, högerklicka den "översta" mappen som du ser, välj "Anslut nätverksenhet" eller något liknande (minns inte exakt vad det står) och koppla en bokstav dill mappen.

Nu bör du se den i Lightroom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.