Annons

Lightroom visar fel färger

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Kör med Lightroom 4 och har en kamera Nikon D800 som är inställd på RGB (just för att den färgrymden har mer färginfo än sRGB). Men när jag tittar i Lightroom på RAW-filerna så blir färgerna (och kontrasten) "blaskigare" dvs mindre mättade och lägre kontrast jämfört med programmet ViewNX2 (eller om jag exportera en bild från Lightroom med RGB och tar upp den i Gimp).

Någon som vet vad att göra? Nu är det rena gissningsleken att ställa in färger och kontrast mm.
 
Fullt normalt, LR tar inte hänsyn till vad du ställer in på kameran.

Gissa tills du får fram något som ser hyfsat ut, och spara det som en förinställning. Applicera sedan denna förinställning automatiskt när du importerar bilder i framtiden.

Prova öka klarhet en aning.
 
Det här beror på att ViewNX läser av kamerans inställningar för färgmättnad, bildstil och annat och applicerar det på råfilen. Lightroom gör inte det med råfiler, utan därför måste du i stället själv skapa förinställningar (om du vill) eller justera bilden som du vill ha den. Färgrymden i kameran spelar som sagt ingen roll om du fotograferar i råformat.
 
OK, tackar. Men hur gör jag då för att se färgerna så som jag vill att den färdiga bilden ska ha?

(Hade inte detta problem när jag hade Photoshop.)
 
OK, tackar. Men hur gör jag då för att se färgerna så som jag vill att den färdiga bilden ska ha?

Som Anders och Uno föreslår: skapa en förinställning.

Välj ut en representativ bild, justera den så den blir så som du vill ha den. I vänsterpanelen (i Bearbetningsläget) har du en panel med rubriken Förinställningar. Klicka på plustecknet vid panelrubriken och du får upp en panel där du väljer vilka inställningar som skall ingå i förinställningen. Ge förinställningen ett namn, se till att få med alla de inställningar du ändrat och klicka på Skapa.

Nu har du en förinställning som du kan säga åt LR att använda på alla filer vid import (det gör du i importrutan). Det innebär ju inte att råfilerna ändras, bara att programmet som startpunkt börjar med de inställningar och justeringar som du kopierat in i förinställningen - de går ju sedan att ändra (det går ju också att i efterhand återställa till en helt ojusterad bild).


(Hade inte detta problem när jag hade Photoshop.)

Om du körde jpeg-filer som du bearbetade i PS är det inte så konstigt eftersom jpeg-filerna direkt ur kameran är skapade med kamerans inställningar.

Körde du råfiler redan på den tiden handlar det nog i så fall mer om att du inte lade märke till skillnaden :) (med tanke på att Lightroom och Adobe Raw Converter (som tolkar råfiler åt PS) i praktiken består av samma kod och beter sig exakt lika - ingen av dem bryr sig om kamerans inställningar)
 
Kör med Lightroom 4 och har en kamera Nikon D800 som är inställd på RGB (just för att den färgrymden har mer färginfo än sRGB). Men när jag tittar i Lightroom på RAW-filerna så blir färgerna (och kontrasten) "blaskigare" dvs mindre mättade och lägre kontrast jämfört med programmet ViewNX2 (eller om jag exportera en bild från Lightroom med RGB och tar upp den i Gimp).

Någon som vet vad att göra? Nu är det rena gissningsleken att ställa in färger och kontrast mm.

Börja med att ställa in någon av de kameraspecifika profilerna för programmets tolkning av råbilden. Dessa motsvarar de Picture-Controlprofiler som finns i kameran. När du gjort det så kan du välja det som standardinställning för din kamera genom att hålla ner Alt och trycka på "Ange standard" där det annars står "Återställ", så kommer alla bilder du importerar få rätt profil automatiskt.
 

Bilagor

  • Ska?rmavbild 2016-02-02 kl. 09.51.24.jpg
    Ska?rmavbild 2016-02-02 kl. 09.51.24.jpg
    100.7 KB · Visningar: 30
Börja med att ställa in någon av de kameraspecifika profilerna för programmets tolkning av råbilden. Dessa motsvarar de Picture-Controlprofiler som finns i kameran. När du gjort det så kan du välja det som standardinställning för din kamera genom att hålla ner Alt och trycka på "Ange standard" där det annars står "Återställ", så kommer alla bilder du importerar få rätt profil automatiskt.

Camera standard, Camera vivid, .... är dock inte samma profiler som de profiler du väljer i kameran med liknande namn, utan Adobes tolkning av dem så resultatet blir förmodligen inte helt identiskt med vad du ser i ViewNX som faktiskt läser vad du ställt in i kameran. Man kan justera respektive profilerna manuellt med reglagen för färg och mättnad precis under profil-popup menyn.

Det kan tyckas lite förvirrande att man kan justera färger på två ställen, dels här under "kameraprofiler" dels under "NML/Färg/Svartvitt" sektionen. Anledningen är att olika kamerahus kan ha lite olika färgkaraktär beroende på märke eller till och med variationer i vid tillverkningen. Då vill man kunna kompensera för detta så att bilder får samma färgkaraktär oavsett vilken kamera man importerar bilder från.

I inställningarna inställningsektionen "kameraprofiler" kompenserar man för skillnader mellan kameror ifall man använder mer än en kamera t.ex. om det är två fotografer som fotograferar ett bröllop. När man väl ställt in så att alla kameror beter sig lika färgmässigt kan man dölja denna inställningssektion. Har man bara en kamera välj någon av profilerna som du tycker ser bra ut, och fortsättningsvis använda kontrollerna under "NML/Färg/Svartvitt" istället.

Med inställningarna "NML/Färg/Svartvitt" sektionen väljer du hur färger m.m. ska se ut för varje bild. Man kan även spara dessa som förinställningar som kan appliceras på alla bilder vid import. Det är denna inställningsektion man normalt använder för att ändra färger på en bild.

Är det extremt noga, typ man behöver fotografera produkter med företagsloggor för riktigt kinkig kund, går det även att skapa egna profiler går det även att skapa egna profiler för de belysningskällan som rådde vid fototillfället. Men då behöver man ytterligare en mjukvara som heter Color Checker passport med vars hjälp du skapar en profil genom att fotografera av medföljande färgkarta med kända färger med belysning som du tänker använda för den färdiga bilden

De flesta av oss behöver dock inte vara så noggranna. För att det ska bli rätt fordras det förstås då att man tittar på bilden på en kalibrerad skärm eller skriver ut på kalibrerad skrivare (eller i vart fall valt icc profil som rekomenderats för din papper/bläck/skrivarkombination). Det finns bra videos om det här på youtube, men det är förmodligen inget man behöver ge dig in om man inte tänker jobba med produktfoto yrkesmässigt eller någon typ av vetenskapligt arbete där rätt färg är liv eller död. Jag berättade det mest för att visa hur man kan få en helt kalibrerad färghantering från motiv till utskriven bild genom att mäta snarare än att gissa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.