Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom uppdaterar jpg till underordnad fil

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornl

Ny medlem
Hej
Har installerat Classic CC. Jag har jpg och råfil i samma mapp. De har samma namn förutom extensionen. I katalogen har jag dem som separata filer, men när Classic CC uppdaterade katalogen från gamla CC har den gjort jpg till underordnad fil. Såg sedan i allmänna inställningen i Classic CC att "Ha jpg-filer intill RAW-filer som separata foton" inte var ikryssat. Men i katalogen var de som separata. Nu tyckte Classic CC att de skulle läggas samman och anger både xmp och jpg som underordnade filer. Hur får jag tillbaka jpg-filerna som separata foton?

Björn

lite mer rotande

...bland mapparna i Classic CC konverterade katalogen. Det verkar bara vara ett ett mindre antal mappar som drabbats av problemet. Det verkar funka med att synkronisera mapparna så får man tillbaka jpg-bilderna igen all metadata intakt, alltså även nyckelord och annat som är tillagt i Lightroom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar