Annons

Lightroom till fotolabb - arbetsgång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henriettae

Aktiv medlem
Hej!

Skulle behöva skriva ut en hel radda med bilder (via Crimson, Proprint el dyl), men drar mig lite för det, då min arbetsgång just nu är att
1, välja ut fotona jag vill ha i Lightroom
2, exportera dem till en ny mapp på skrivbordet
3, redigera allihop (i Lightroom)
4, öppna dem i Photoshop där jag ändrar filstorlek/beskärning, upplösning och skärpa
5, skickar upp dem till labbet

Jag tänker att det MÅSTE finnas ett enklare sätt, det är ju inga avancerade saker jag gör i Photoshop direkt. Fotona det rör sig om är vanliga vardagsbilder, så det är inget jag går in och detaljredigerar. Frågan blir om jag kan ändra filstorlek, upplösning och skärpa i Lightroom? Enda sättet jag vet att det går är i utskriftsmodulen, men det är väl inte där jag vill vara när jag inte skall skriva ut fotona på egen skrivare? Ett macro borde ju också fungera utmärkt till att ändra upplösning och ev också skärpa?
Kan jag även göra det smidigare än att lägga upp fotona i en egen mapp på skrivbordet?
Och slutligen, vet ni om man även kan ladda in ICC-profiler i Lightroom, som en bonus?

Jag har Lightroom 3, om det nu spelar någon roll.

Tack!!

Skärpan justerar du då framförallt i framkallningsmodulen. Du har också en möjlighet att välja skärpa utifrån användningsområde under exportmenyn. Där ändrar du även storlek, upplösning osv

Allt du vill går ju att göra direkt i LR. Gör de redigeringar du vill i Develop-modulen. Sen exporterar du med önskade inställningar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto