Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom tar bort åäö i EXIF/ITPC vid export?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yorgas

Medlem
Jag har ett problem.

Om jag skriver in kommentarer i "Bildtext" i Lightroom 3.2 under Metadata och sen exporterar bilderna till t.ex. JPEG så har å och ä blivit a och ö har blivit o i EXIF/ITPC-kommentaren som är inbakad i bilden.

Med inbakad menar jag om man t.ex högerklickar på den exporterade bilden i Windows och väljer fliken information och tittar vad det står i kommentarsfältet.

Så Lightroom verkar inte vilja hantera åäö i just de fälten.

Däremot i mitt namn (som innehåller ö) och finns på andra ställen i EXIF/ITPC-datat blir det rätt, dvs ö finns med.

Är det någon som vet om man komma runt det här på något sätt och få Lightroom eller nån annat program att exportera svenska tecken i kommentarsfältet i EXIF/ITPC-datat?

Problem uppstår för mig eftersom jag gjort ett webbgalleri som automatiskt läser in bildens EXIF-kommenter och sätter som bildtext och då vore det bra om det blev rätt direkt från Lightroom.

Hm, lite märkligt.
Jag kollade en av mina bilder.

I fätet "Caption" har jag skrivit "Lägenheten" och exporterat. När jag kollar bilden i windows utforskaren så står det "Lagenheten".

Jag har använt JAlbum för att skapa en hemsida och där har det blivit rätt "Lägenheten".

Kan det vara så att det är Windows som är "boven" och att Lightroom faktiskt gör rätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar