Annons

Lightroom - tappad info vid flytt mellan datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

gladers

Aktiv medlem
Jag köpte nyssans en ny pc med 64-bitars Windows 7. Jag hade redan uppgraderat Lightroom till 3:an i min gamla Vista 32-bitars dator. JAg flyttade över katalogen till den nya datorn, körde igång.

Allt hade hängt med utom en sak - färgetiketterna. JAg använder helst färg för gradering av bilderna, blir mer tydligt för mig i mitt system.

Har kollat så att jag inte själv "dissat" visning av färgetiketter.

Behöver förslag eller förklaring till vad som kan ha inträffat. Det är jobbigt att göra om märkningen i hela katalogen.

Kolla ifall metadata för färgmärkningen ändå finns i filen. Tex så har lightroom och bridge lite olika nsmn på metadatat som ger färgmärkningen, kankse är det något sådant som spökar för dig. (när det gäller lightroom skulle det inte förvåna mig om även olika versioner använde olika standard, det är inte det mest konselkventa programmet i världen...)
I så fall kanskedu kan söka alla som har metadata green el dyl oxh sen märka om dem på nytt.

Kolla ifall metadata för färgmärkningen ändå finns i filen. Tex så har lightroom och bridge lite olika nsmn på metadatat som ger färgmärkningen, kankse är det något sådant som spökar för dig. (när det gäller lightroom skulle det inte förvåna mig om även olika versioner använde olika standard, det är inte det mest konselkventa programmet i världen...)
I så fall kanskedu kan söka alla som har metadata green el dyl oxh sen märka om dem på nytt.

Det märklig är att märkningen försvann först vid flytt av katalog till nya datorn, försvann inte vid konvertering till Lightroom 3 i gamla datorn.

Jag ska givetvis kolla fílen.

Flaggor

Har du kollat om inte dina gamla flaggor inte ligger kvar i den gamla datorn under:
C:\Users\Jens\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Filter Presets
Då kan du kopiera dom till den nya dator så ska det fungera bra.

Har du fått det att fungera med raw med win7 64-bitars? Jag kan inte se raw-filer i katalogerna utan bara i LR.

Har du kollat om inte dina gamla flaggor inte ligger kvar i den gamla datorn under:
C:\Users\Jens\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Filter Presets
Då kan du kopiera dom till den nya dator så ska det fungera bra.

Har du fått det att fungera med raw med win7 64-bitars? Jag kan inte se raw-filer i katalogerna utan bara i LR.

Åtgärdat men utan resultat. Fortfarande funkar de gamla färgetiketterna i gamla datorn, men med ovan nämnda mapp överförd och nedsparad till nya datorn - ff inget resultat. Ligger färgetiketterna under mappen flaggor eller var?

Beträffande RAW-filerna så ser jag dem på samma sätt som i den gamla Vista-datorn, inga problem här.

mvh

Bengt C

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto