Annons

Lightroom + SSD + M2 + Mekanisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Ursäkta rubriken. Kanske missvisande.

Jag tänkte snart uppgradera burken och sätta i en m2-disk.
Har redan en vanlig ssd.

Min fråga är, hur många av er använder lightroom på systemdisk (i mitt fall m2) och sedan använder en ssd för import/arbete och sedan flyttar vidare till mekanisk disk efteråt när man är "klar" med jobbet.

Finns det något att tjäna på detta? Nack/Fördelar?

Ursäkta rubriken. Kanske missvisande.

Jag tänkte snart uppgradera burken och sätta i en m2-disk.
Har redan en vanlig ssd.

Min fråga är, hur många av er använder lightroom på systemdisk (i mitt fall m2) och sedan använder en ssd för import/arbete och sedan flyttar vidare till mekanisk disk efteråt när man är "klar" med jobbet.

Finns det något att tjäna på detta? Nack/Fördelar?

Det verkar som att bildfilerna lika gärna kan hamna på mekaniska direkt.

https://forums.adobe.com/thread/2317502
http://www.computer-darkroom.com/blog/will-an-ssd-improve-adobe-lightroom-performance/

Jag kör systemet, Lightroom katalogen & previews på 2st 500GB SSD som jag kör i Raid 0.
Sen har jag 4st WD Black 2 TB mekaniska diskar som jag kör i Raid 10 här har jag mitt bildarkiv.

Systemdisken ger prestanda på runt 700-900 Mb/s lite beroende på vilken typ av filer den läser / skriver.
Dom mekaniska diskarna ligger på 300-500 Mb/s även där beroende på vad dom läser/ skriver.

Jag kör alltså mina bilder direkt till mekanisk disk. Sen några dagar tillbaka när Lightroom 7.2 kom går det riktigt fort med det mesta jag hunnit testa.

Fördelarna är att det är riktigt snabbt. Det som man behöver snabb access till ligger på systemdisken.
Själva bildfilerna som inte är kritiska ligger på långsammare mekanisk disk.

Nackdelarna är att det kostar lite samt att datorlådan blir rätt stor med alla diskar men utv går ju framåt så idag går det ju att bygga en mycket mindre & snabbare maskin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar