Annons

Lightroom: "sno" från olika bildvarianter

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag vet inte ens vad det kallas som jag gärna skulle vilja göra.
Jag är alltså lika tacksam för ett lämpligt sökord som konkreta tips:

Om jag har en bild som jag har beskurit och bearbetad, och så naturligtvis originalfilen.
Om jag sen är nöjd med bearbetningen, men vill lägga till någonting av originalbildens yta eftersom jag kanske beskar för hårt: kan man göra det? Alltså ta bildytan från originalet, bearbetningen av bildvarianten, och beskära på nytt?

Hej!
Jag vet inte ens vad det kallas som jag gärna skulle vilja göra.
Jag är alltså lika tacksam för ett lämpligt sökord som konkreta tips:

Om jag har en bild som jag har beskurit och bearbetad, och så naturligtvis originalfilen.
Om jag sen är nöjd med bearbetningen, men vill lägga till någonting av originalbildens yta eftersom jag kanske beskar för hårt: kan man göra det? Alltså ta bildytan från originalet, bearbetningen av bildvarianten, och beskära på nytt?

Om du menar en bild du inte exporterat (ännu) så är det väl bara att gå tillbaks till beskärningsverktyget och ändra? Alla andra inställningar kommer ju att finnas kvar.

Är det en bild du dessutom bearbetat i ett annat program så har jag inget bra förslag.

Du kan öppna den redigerade filen en gång till i PS från Lightroom men däremot kommer jag inte ihåg hur beskärningen fungerar i PS då, om du kan ångra den utan att ångra andra ändringar.

Ett råd till nästa gång är att ha en strategi för vad du ska göra i Lightroom och vad du ska göra i PS, den enklaste strategin och antagligen den bästa är att utnyttja verktygen i Lightroom så mycket som möjligt först och sist gå över i PS och göra sådana ändringar som Lightroom inte klarar av.

om du kan ångra den utan att ångra andra ändringar.
Inte i just det här fallet.

den enklaste strategin och antagligen den bästa är att utnyttja verktygen i Lightroom så mycket som möjligt först och sist gå över i PS och göra sådana ändringar som Lightroom inte klarar av.
Det stämmer säkert. Jag har bara inte lärt mig allt än i LR som jag redan är rätt förtrogen med i PS, och så blir det (än så länge) lite så ibland.

Men jag kommer vagt ihåg att det fanns nån möjlighet att lägga bilder på varandra, så som HDR:arna gör (vilket jag inte är). Undrar om man kan utnyttja det.

I värsta fallet kan man väl göra allt en gång till. Så många lager var det inte. Men det skulle vara bra att veta om det går på annat sätt.

Vad händer om du markerar den redigerade bilden och originalbilden i Lightroom och väljer att öppne den som lager i PS, skalar PS om bilderna eller kommer den större originalfilen sticka ut bakom? Hursomhelst så får du problem om du gjort andra ändringar i filen som du då måste göra igen för att få de två lagrena att matcha.

Öppnar som lager funkade inte. Men det var ändå ett bra tips! Testade panorama som låg alldeles intill, och det ser bra ut! Tack!

- Öppna den bearbetade filen i PS.
- Gör beskärningen som du vill ha den i LR, eventuellt i en virtuell kopia.
- Öppna LR-bilden i PS. Du ska då ha två varianter av bilden öppna i PS
- Ta tag i bilderna, en i taget och koppla loss dem som flikar. Bilderna ska vara flytande fönster inom PS arbetsyta.
- Markera alla justeringslager i den bearbetade PS-filen och dra och släpp dem på den nya LR-filen.

Kan det va' nå't?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto