Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom + Silver efex

Produkter
(logga in för att koppla)

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Jag har kört LR en tid och har nu precis köpt Silver efex pro. Känner mig lite osäker på hur arbetsflödet blir bäst.
Tar tacksamt emot råd och synpunkter på vilka moment som är smartast att utföra i LR innan bilden lyfts över till SEP och vad som ev görs efter att bilden kommit tillbaka till LR. Flera av funktionerna finns ju i båda programmen.
De få bilder jag har testat på har jag startat i LR och justerat exponeringen och lagt till eventuellt ljus/mörker med penselverktyget och därefter lyft över bilden i SEP. Hade varit intressant att höra hur ni gör som använt programmet en tid!
Mvh Henning!

Silver effex pro

jag ställer kontrast kurvor mm i Raw samt Photoshop, därefter skärper upp. När bilden är justerad lyfter jag över den till Silver effex pro och konverterar den i för bilden (mitt tycke) lämplig inställning.
Därefter tillbaka till Photoshop, för att spara ner bilden till webb eller originalformat:)

Oj, jag har prövat många olika varianter men just nu försöker jag göra bilden så färdig som möjligt innan jag för över den till SEP. Det brukar iofs krävas lite finjusteringar där ändå. När bilden kommit tillbaka till LR gör jag inte så mycket förutom att ev anpassa storlek och utskärpeinstälningar.

Stort tack för era tips och råd!
Har kollat ett par tutorials på youtube och inser att det finns många vägar till Rom... Får testa mig fram lite. Visst är det väl så att vissa grejjor i LR blir låsta efter behandling i SEP? Objektivkorrigering är det jag kommer på nu.
/Henning

Korrigeringar

Personligen gör jag alla justeringar i Photoshop innan Silver Effex, jag ser Silver effex som ett separat program med egna preferenser för B/W. Att efter konverteringen justera i det konverterade lagret, känns inte aktuellt. Men som du säger, vägen till Rom har många vägar:)

Stort tack för era tips och råd!
Har kollat ett par tutorials på youtube och inser att det finns många vägar till Rom... Får testa mig fram lite. Visst är det väl så att vissa grejjor i LR blir låsta efter behandling i SEP? Objektivkorrigering är det jag kommer på nu.
/Henning

Förutsatt att du plåtar i raw skickar du ju in filen i SEP som en sådan men får tillbaka den till lightroom som en tif (eller psd eller jpg). Det i sig medför ju vissa begränsningar vad gäller redigeringsmöjligheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar