Annons

Lightroom raderade mappar/bilder vid flytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Läste på adobe.com om något liknande.

Någon som varit med om detta?
Jag skapade en mapp i lightroom för att sedan flytta några mappar till denna "föräldern".

När lightroom hade tänkt klart, så hade en mapp med ca 120 bilder försvunnit spårlöst från datorn.
Fanns inte att få tag på någonstans.

Väldigt tråkigt. Nu har jag backup på mina bilder, men jag flyttade i lightroom för att slippa tappa all info/redigering jag gjort på bilderna. men nu tappade jag ju det ändå. Tur att jag hade backup iaf. annars hade bilderna varit ett minne blott.

Sitter på lightroom 6.12
 
Det har jag aldrig varit med om och då har jag säkert flyttat tusentals mappar genom åren, genom LR. Jag importerar alltid till den interna HDD som jag efter framkallning flyttar till en extern HDD, så alla mina mappar flyttas.

Så du drog iväg mappar via LR från en plats till en annan och efter flytten så försvann den från datorn? ”Bilderna” ligger kvar i katalogen men är nu markerade med ett ? eller? Kommer inte ihåg, men kan man markera en bild med ? och låta LR leta igenom diskarna?
 
Det har jag aldrig varit med om och då har jag säkert flyttat tusentals mappar genom åren, genom LR. Jag importerar alltid till den interna HDD som jag efter framkallning flyttar till en extern HDD, så alla mina mappar flyttas.

Så du drog iväg mappar via LR från en plats till en annan och efter flytten så försvann den från datorn? ”Bilderna” ligger kvar i katalogen men är nu markerade med ett ? eller? Kommer inte ihåg, men kan man markera en bild med ? och låta LR leta igenom diskarna?
Jag var inne i lr och på en disk där jag har mina mappar. Så skapade jag en mapp som heter 2015 och sedan markerade jag kanske 25 mappar och drog in till 2015. På samma ställe på disken alltså. Bara in i en huvudmapp.

Sen när lr var klar öppnade jag mappen på datorn utanför lr och såg att en mapp låg kvar utanför 2015. Men problemet var att den var tom. Och bilderna fanns ingenstans att hitta. Sökte även med rescueprogram för att se om dom gick att hitta.

Fick öppna min backup istället och hämta tillbaka filerna. Läst andra på Adobe.com som varot med om samma sak.

Så vill varna för detta! Sitter på 6.12 som sagt. Så inte senaste men inte heller jättegammalt.
 
Läste på adobe.com om något liknande.

Någon som varit med om detta?
Jag skapade en mapp i lightroom för att sedan flytta några mappar till denna "föräldern".

När lightroom hade tänkt klart, så hade en mapp med ca 120 bilder försvunnit spårlöst från datorn.
Fanns inte att få tag på någonstans.

Väldigt tråkigt. Nu har jag backup på mina bilder, men jag flyttade i lightroom för att slippa tappa all info/redigering jag gjort på bilderna. men nu tappade jag ju det ändå. Tur att jag hade backup iaf. annars hade bilderna varit ett minne blott.

Sitter på lightroom 6.12

Jag har förlorat hela LR-katalogen vid några tillfällen, bra att du hade backup. Däremot har jag aldrig förlorat orginalfilerna pga LR, man tycker att det inte borde kunna hända, filer kopieras ju först till nya stället och sen raderas orginalet så om något går fel borde det snarare bli dubletter än försvunna filer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.