Annons

Lightroom Printing preset.

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Lightroom Printing (bakgrundfärg enbart i utskriftscell)

Jag vill gärna tro att jag är ganska klipsk på Lightroom och dess printmodul, men jag har lite problem med följande: (Epson 4880, Windowsversionen av mjukvaror)

Jag vill definiera ett utskriftsjobb på 20x20cm, på ett A4-ark (Inga problem)
Jag vill använda svart som bakgrundsfärg för utskriftsjobbet (Inga problem)
Jag vill dock bara att utskriftscellen skall få denna bakgrundsfärg, och inte hela arket (Där har vi problemet).

Det hela är ju ap-enkelt att realisera i PS, men LR verkar inte vilja vara med om detta.

Senast ändrad:
Kanske för enkelt tänkt men funkar det med jättebreda marginaler??

Jag kanske inte förstår problemet pga att jag inte tagit mig an LR än.

//Johan

Inne på samma linje som Johan, sitter inte vid Lightroom så jag kan inte testa, men kan du inte göra en vit border på önskad bredd? Du har en svart bakgrundsfärg på, med en vit border.

Nej. LR låter dig bara göra "inside stroke", vilket gör att bilden krymper, och du kan inte längre se hur stor din "nyttoyta" är.

Ja, 200x200mm för själva "nyttoprincellen" är en absolut faktor här.

Jag vill gärna tro att jag är ganska klipsk på Lightroom och dess printmodul, men jag har lite problem med följande: (Epson 4880, Windowsversionen av mjukvaror)

Jag vill definiera ett utskriftsjobb på 20x20cm, på ett A4-ark (Inga problem)
Jag vill använda svart som bakgrundsfärg för utskriftsjobbet (Inga problem)
Jag vill dock bara att utskriftscellen skall få denna bakgrundsfärg, och inte hela arket (Där har vi problemet).

Det hela är ju ap-enkelt att realisera i PS, men LR verkar inte vilja vara med om detta.

Jag har ingen lösning på ditt problem, men däremot en reflektion: Du har hittat ännu en anledning till att inte skriva ut från Lightroom. Trots att jag anser Lightroom vara en ojämförlig gåva till fotografen så är programmet uselt på att hantera utskrifter. Adobe har utan tvekan massor att utveckla i utskriftsmodulen. Lightroom 4?

Jag har ingen lösning på ditt problem, men däremot en reflektion: Du har hittat ännu en anledning till att inte skriva ut från Lightroom. Trots att jag anser Lightroom vara en ojämförlig gåva till fotografen så är programmet uselt på att hantera utskrifter. Adobe har utan tvekan massor att utveckla i utskriftsmodulen. Lightroom 4?

Jag kan hålla med om att LR har förbättringspotential i Print-modulen. Men det stör mig att för första gången sprungit på nåt som jag inte kan realisera ens med lite fnulande ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto