Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom previews och slideshow

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på hur LR använder sig av standard sized previews.

Om jag använder 1680 funkar det bra att se bilderna stort utan sidopaneler men om jag vill köra fullscreen eller ett bildspel så måste den generera nya större förhandsvisningar och skapar då 1:1. Ganska logiskt eftersom skärmen är bredare än 1680 pixlar.

Om jag använder större previews, 2048 så kan jag köra bildspel direkt, snabbt och smidigt. Det är också logiskt eftersom skärmen är mindre än 2048 pixlar. Det skumma är att jag fortfarande inte kan se bilderna i fullscreen i luope-view. Då skapar LR nya större previews, varför? En annan konstig sak är att bilderna blir mycket gråare och dassigare i när man kör slideshow.

Någon som har en förklaring till varför jag kan se bilderna fullscreen i bildspel men inte i luope-view??

Liglhtrooms slideshow modul är enligt min uppfattning inte av samma kvalitet som resten av programmet.

Att bilderna blir "dassiga" i play-läget ser jag också. Jag gissar att det har med profiler och färghantering att göra, när man startat playläget så körs det i ett "annat program" som helt enkelt är kasst.

När det gäller dina previews och "full-screen" är jag inte riktigt med på vad du menar, så den frågan kanske någon annan kan svara på.

Hoppas Adobe fixar bildspelet till nästa version. Det är ju faktiskt riktigt dåligt. Fattar inte att jag inte lagt märke till det tidigare eller var det bättre förr?

Ska försöka förklara hur jag menar med previews och fullscreen.

För att det ska flyta på bra att bläddra bilder i helskärmsläge behöver jag ha 1:1-previews. Jag tycker det är konstigt eftersom standardpreviews på 2048 pixlar borde räcka. Skärmen är ju bara 1920. Det verkar som att fullskärmsläget inte bryr sig om att det redan finns previews som räcker till. Om jag kollar på bilder utan sidopaneler men inte i fullskärm så funkar det.

Är det så för er också, att ni inte kan bläddra bland bilder i fullscreen utan att ha 1:1-previews?

Är det så för er också, att ni inte kan bläddra bland bilder i fullscreen utan att ha 1:1-previews?

Jag testade. För mig funkar det alltid att bläddra mellan previews i fullskärmsläge (trycker på tantgenten "F" och sedan pilarna).

Om min inställning för standard preview har en mindre storlek än skärmens så kommer jag att få en lite fördröjning "loading" när bilden visas.

Om min inställning för preview är större än skärmens visas bilden direkt.

Det förefaller logiskt.

Har bara gjort några snabba tester.

Det låter ju konstigt att det skulle krävas 1:1 previews för att kunna bläddra.

Hoppas Adobe fixar bildspelet till nästa version. Det är ju faktiskt riktigt dåligt. Fattar inte att jag inte lagt märke till det tidigare eller var det bättre förr?

Slideshow modulen verkar inte vara prioriterad. Jag tror inte man gjort några större ändringar där på flera versioner.

Synd, för det vore ju trevligt med en riktigt bra modul för att göra slideshows så man slipper använda ytterligare program.

Lihtrom 5 bildspel

Slideshow modulen verkar inte vara prioriterad. Jag tror inte man gjort några större ändringar där på flera versioner.

Synd, för det vore ju trevligt med en riktigt bra modul för att göra slideshows så man slipper använda ytterligare program.

jag har gjort ett bildspel på några hundra bilder och ska lägga till tre bilder i mitten måste man göra om hela då eller finns det något knep med numreringen , har provat med A och B efter numren men det funkar inte, har märkt alla med en stjärna

jag har gjort ett bildspel på några hundra bilder och ska lägga till tre bilder i mitten måste man göra om hela då eller finns det något knep med numreringen , har provat med A och B efter numren men det funkar inte, har märkt alla med en stjärna

Ifall du skapar en "samling" i bibliotektsmodulen med dom bilder som ska ingå i bildspelet så kan du sen dra och släppa bilder var som helst och i vilken ordning som helst. Du kan även markera flera bilder och dra dom samtidigt genom ctrl-klick.

Ifall du skapar en "samling" i bibliotektsmodulen med dom bilder som ska ingå i bildspelet så kan du sen dra och släppa bilder var som helst och i vilken ordning som helst. Du kan även markera flera bilder och dra dom samtidigt genom ctrl-klick.

Tack Christer det funkar nu,gick även att flytta i bildspel

Jag testade. För mig funkar det alltid att bläddra mellan previews i fullskärmsläge (trycker på tantgenten "F" och sedan pilarna). Om min inställning för standard preview har en mindre storlek än skärmens så kommer jag att få en lite fördröjning "loading" när bilden visas.
Om min inställning för preview är större än skärmens visas bilden direkt.
Det förefaller logiskt.

Tack för att du tog dig tid att testa. Håller med dig om att ditt resultat verkar logiskt. Det är därför jag är förvånad över mitt. För mig kommer alltid den där "loading" upp när jag kör fullskärm. Problemet är att fördröjningen dessutom är ganska ordentlig, flera sekunder per bild.

Har testat detta ganska noga. Skapat nya små databaser för att få full koll. Efter att jag, med stor fördröjning, bläddrat igenom alla bilder i fullskärmsläge så är storleken på previews lika stor som vid rendering av 1:1, vilket i mitt fall är ca 7ggr storleken jämfört med standard previews.

Jag testade lite till och jag hade nog lite fel i mina antagande tidigare.

Min skärm är 2560 x 1600

Jag har satt standard size previews till 2880, medium quality

När importen sker så ser jag hur "Building standard size previews" går igenom bilderna och avslutas.

När jag sedan trycker F så ser jag - trots att det borde finnas en preview - hur det visas "Loading" i någon sekund per bild. Lite irriterande, men nog fungerar det.

Det som är lite intressant är att om jag gör import, låter previews genereras och sedan går över i Develop och där bläddrar igenom bilderna så får jag också "loading" på varje bild. Om jag därefter går över i fullskärmsläge - då bläddrar det direkt utan "loading".

Okej, då fungerar det likadant som hos mig. När du går in i develop skapas 1:1.
Om jag kör nästan helskärm (skift+f) så bläddrar den fint utan loading men så fort jag kör helskärm krävs 1:1.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto