Annons

Lightroom påträffar del vid varje start och måste startas om men felet upprepas

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil V

Aktiv medlem
Jag måste be om råd och hjälp. Jag har LR 5.7 och det har fungerat bra tills igår. När jag startade LR fick jag följande meddelande "Lightroom påträffade ett fel vid läsning från förhandsvisningscache och måste avslutas". Sedan finns det en upplysning om att LR kommer att försöka korrigera felet vid nästa uppstart.

Nu har jag startat om flera gånger, även datorn, men felet återkommer hela tiden. Finns det någon medlem som har råkat ut för det här och lyckats korrigera felet? Eller kommer jag att bli tvungen att installera om LR? När jag stänger upplysningsrutan avslutas LR så jag kommer aldrig vidare.

Datorn är en Acer 8951G, 12 GB internminne, Windows 7, Intel Core i7.
 
Jag har varit ute för det. Jag gjorde så att jag raderade förhandsvisningsmappen i LR:s katalogmapp. Den heter

Lightroom_LRcat Previews.lrdata

Vill du gardera dig innan du raderar kan du börja med att döpa om den, t.ex. sätta old före så är det lätt att få tillbaka den.

Förhandsvisningar byggs ju upp igen när man använder LR så den är harmlös på det viset.
 
Stort tack för hjälpen!
Jag var lite räddhågad så jag satte Old före katalognamnet, det gick hur bra som helst och LR startade korrekt!
Jag skickar, i tanken, en blommande murgröna från ett vintrigt Visby som tack!
 
Hej jag har stöt på samma problem men kan inte hitta mappen men jag har Win 8 och har väl inte full koll var jag ska leta. Tips ?
Robban
 
Med Windows 7 låg den under Mina bilder\Lightroom\Lightroom_LRcat Previews.lrata
Prova och se. Hoppas det funkar. Jag har fått göra om det ännu en gång.
 
Hej jag har stöt på samma problem men kan inte hitta mappen men jag har Win 8 och har väl inte full koll var jag ska leta. Tips ?
Robban

C:\Users\ditt_namn\Pictures\Lightroom\Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata

:)

Tackar förövrigt för tipset även då det just för mig inte dykt upp, ännu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.