Annons

Lightroom på två konton

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Hej, har ett event i helgen och kommer att använda min MBP. Eftersom det kommer att vara andra som kommer att använda den oxå så har jag skapat ett användarkonto för helgen. Problemet dök upp när jag skulle öppna Lightroom från det nya kontot. Det går inte, går inte ens att högerklicka. Har från administratörskontot gett den nya användaren LR behörighet att både skriva och läsa. Tänkte med detta även skapa en ny katalog för eventet.
Finns det nåt sätt att köra LR från anant konto på datorn eller är det bara att glömma?
Vill inte ge alla åtkomst till adminkontot.
Kör Yosemite 10.10.5.
Martin.

Hej

När jag tittar på min Mac så ser jag att väldigt mycket av LR installationen ligger under mitt hembibliotek vilket inte är åtkomligt för någon annan användare så det verkar som om en installation av LR bara är per användare.

En ide skulle ju vara att ladda ner en demonversion av LR och installera på det nya kontot och sedan importera katalogen till ditt vanliga LR. Det känns dock som att man inte kan vara 100% på att en sådan lösning fungerar så om du väljer det här spåret så se till att testa att det funkar innan helgen.

Jag antar att det blir enklast om båda LR är samma version.

Hej, har ett event i helgen och kommer att använda min MBP. Eftersom det kommer att vara andra som kommer att använda den oxå så har jag skapat ett användarkonto för helgen. Problemet dök upp när jag skulle öppna Lightroom från det nya kontot. Det går inte, går inte ens att högerklicka. Har från administratörskontot gett den nya användaren LR behörighet att både skriva och läsa. Tänkte med detta även skapa en ny katalog för eventet.
Finns det nåt sätt att köra LR från anant konto på datorn eller är det bara att glömma?
Vill inte ge alla åtkomst till adminkontot.
Kör Yosemite 10.10.5.
Martin.

Det måste vara något unikt för installationer på Mac, i så fall. På PC är det inga problem att använda samma installation av Lightroom för olika användare.

Jag testade snabbt att skapa en ny användare på min burk och jag kunde utan problem starta LR både 5.7 och CC versionen utan problem så antingen är det något specifikt för din OS X version för jag kör 10.11.3 eller så är det något med kontot du skapat.

Tack alla för svar. Fick igång LR(efter ett antal år med en viss inställning på trackpadden så tänkte man ju inte att med ett nytt konto så återställs ju inställningarna vilket betyder i mitt fall att jag behövde trycka lite hårdare), men programmet tolkade det som om det var en ny dator. Körde testversionen eftersom jag redan har installerat på två datorer.
Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar