Annons

Lightroom på Asus hybrid T100 surfplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufologen

Aktiv medlem
Hej

Tänkte höra om någon har provat att köra lightroom på hybriddatorn Asus T100.
Enligt vissa säljare rekomenderar dom den inte för det men jag skulle vilja ha en väldigt lätt dator som jag framförallt kan ladda upp bilder till och även då kunna kika på Rawfilerna lite större än i själva kameran. Så frågan är om det fungerar i den ovan nämnda hybriddatorn som i så fall skulle vara perfekt för ändamålet. Vore roligt att höra av någon som verkligen har provat att installera lightroom på en sådan.

M.v.h.
Peter

Nog måste det finnas mindre tungrodda lösningar för att titta på raw-filer på en platta än LR

Det gör det säkert men frågan är snarare exakt hur tungrott det blir. Köpte en större och rätt kraftfull laptop för ett år sedan men den är på tok för tung att ha med på resan jag ska göra och därför söker jag lättast tänkbara alternativ till lägsta möjliga pris. När det gäller surfplattor/hybrider verkar detta vara bästa lösningen men frågan är som sagt hur bra det funkar om det ens funkar alls. Eller känner någon i annat fall till något annat lättare program som kan visa rawfiler på ett smidigt sätt och som skulle fungera på en mindre dator som denna?

Har inte provat själ men Lightroom Mobile är väl tänkt som en lösning:

https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/lightroom-mobile.html
.

hmm undrar om man är tvungen att vara ansluten till internet för att det där ska fungera. Egentligen är jag väl mest ute efter att ha en liten lätt surfplatta dator där jag kan tanka över bilder och titta lite på rawbilderna och helst kunna sortera bort dåliga bilder. Redigering i övrigt behövs inte förrän jag kommer hem. Fast bara att använda ett program som lightroom kanske i sig kräver för mycket kapacitet för att ens kunna öppna stora filer? Någon som vet?
Känner någon till alternativa program att visa rawfiler i på ett liknande vis som lightroom gör. En rawfil är ju i sig ingen bild förräns den görs om till t ex jpg men likväl går det ju se rawfiler som i ett vanligt visningsprogram med lightroom. Programmen att läsa rawfiler som medföljer kamerorna är ju lite mer segjobbade känns det som. Finns det några alternativ?

Googles gratisprogramvara Picasa.
Jag använde det i en billig bärbar dator när familjen bilade i Europa 2011.
Funkar ypperligt för att spara undan bilder och rensa bort det man inte vill ha kvar.

Hur det funkar på en platta vet jag inte.

.

hmm undrar om man är tvungen att vara ansluten till internet för att det där ska fungera. Egentligen är jag väl mest ute efter att ha en liten lätt surfplatta dator där jag kan tanka över bilder och titta lite på rawbilderna och helst kunna sortera bort dåliga bilder.

Jag har ingen erfarenhet av LR mobile. Jag läste lite till som hastiast lite "leksak" tycker jag. Kanske inte passar dina behov. Någon som har erfarenhet kanske kan fylla på med info.

.

Redigering i övrigt behövs inte förrän jag kommer hem. Fast bara att använda ett program som lightroom kanske i sig kräver för mycket kapacitet för att ens kunna öppna stora filer? Någon som vet?

Min praktiska erfarenhet är att LR är ett program som verkligen kräver en dator med bra prestande för att fungera väl. Jag tror du skall försöka hitta något annat

Kollade lite på ASUS modellen som du tittar på. Internminne 2 GB om jag såg rätt. Då kan du nog glömma Lightroom...

Googles gratisprogramvara Picasa.
Jag använde det i en billig bärbar dator när familjen bilade i Europa 2011.
Funkar ypperligt för att spara undan bilder och rensa bort det man inte vill ha kvar.

Hur det funkar på en platta vet jag inte.

Har kört med picasa innan jag hade lightroom och började med Rawfiler. Går visserligen se filerna där men efter några sekunder när de ser ut som vanligt brukar hela bilden bli röd för mig på min vanliga dator så jag har inte funderat på det. Det kanske bara är min dator som dummar sig när picasa visar rawfiler. Frågan är hur pass mycket lättare picasa är som program jämfört med lightroom men det är ju ändå ett möjligt alternativ där man åtminstone i värsta fall kan se en röd bild av det man fotat :).

Ska du bara kolla på bilderna så funkar ju vilken Androidplatta som helst, otg-kabel och kortläsare och saken är biff.

http://helpx.adobe.com/lightroom/system-requirements.html#Photoshop Lightroom 5 system requirements and language versions

8GB är alltså rekommenderat och 2GB minimum. Så startar gör kanske Lightroom på Asus-plattan men det lär gå rätt så segt.

Lite intressant är att om jag kollar på rekommendationer för lightroom 4 som jag har så står det bara 2 GB ram medans det på 5:an står 2GB och 8GB rekommenderat inom parantes. Kan 4 vara mindre tungt än lightroom 5 tro eller är det bara en miss att de inte skrivit någon liknande rekommendation för lightroom 4 tro?

Lite intressant är att om jag kollar på rekommendationer för lightroom 4 som jag har så står det bara 2 GB ram medans det på 5:an står 2GB och 8GB rekommenderat inom parantes. Kan 4 vara mindre tungt än lightroom 5 tro eller är det bara en miss att de inte skrivit någon liknande rekommendation för lightroom 4 tro?

Rekommendationerna stämmer säkert, 4:an är nog "lättare" än 5:an. Det är ju nästan en oskriven lag att nya versioner av mjukvara har fler och mer sofistikerade funktioner och därför ofta kräver bättre hårdvara.

Rekommendationerna stämmer säkert, 4:an är nog "lättare" än 5:an. Det är ju nästan en oskriven lag att nya versioner av mjukvara har fler och mer sofistikerade funktioner och därför ofta kräver bättre hårdvara.

Man kanske skulle försöka få tag på en tidig version av lightroom istället då. Fast då kanske det inte funkar att få igång med windows 8 istället hmm

Man kanske skulle försöka få tag på en tidig version av lightroom istället då. Fast då kanske det inte funkar att få igång med windows 8 istället hmm

Det funkar nog med Windows 8 - problemet är väl att äldre versioner av Lightroom saknar stöd för modernare kameror.

Men jag tror du skall släppa tanken om Lightroom om det enda du vill göra är att kolla på bilderna.

Det funkar nog med Windows 8 - problemet är väl att äldre versioner av Lightroom saknar stöd för modernare kameror.

Men jag tror du skall släppa tanken om Lightroom om det enda du vill göra är att kolla på bilderna.

Ja picasa kanske duger om jag inte hittar något som funkar bättre

Ska du bara kolla på bilderna så funkar ju vilken Androidplatta som helst, otg-kabel och kortläsare och saken är biff.

Det verkar så trots allt. såg att man kunde ladda ner ett servicepack från microsoft så kan man tydligen även se rawbilder i windows photo viewer. Sen har vi ju då Picasa som tydligen också ska fungera numera. Tycker dock att den placerar orginalbilder väldigt konstigt om man redigerar en bild. Faststone är tydligen ett annat möjligt program som jag inte provat än. Någon som har provat dessa tre och kan jämföra vilket som är smidigast.?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar