Annons

Lightroom på 2 datorer samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en fråga angående Lightroom som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!
Det är nämligen så att jag har fått ärva min pappas gamla bärbara dator, och den planerar jag ha med mig i kameraväskan och använda när jag inte har tillgång till min stationära dator.

På min stationära dator har jag Lightroom installerat, och en bildmapp på min interna disk E:\. Jag har även en extern hårddisk kopplad till den datorn, G:\, som jag använder till backup av bildmappen med hjälp av Norton 360.
Nu tänker jag att jag ska vända lite på det hela, och använda min externa hårddisk till att importera bilder på, för att sedan säkerhetskopiera till min interna E:\-disk. På så sätt vill jag ha ett identiskt bibliotek på Lightroom både på min bärbara och min stationära dator, och använda den externa disken till importering.
Jag tänker mig lite att flytta mappen med alla bilder i från disk E:\ till den externa disken G:\. Biblioteksfilen i Lightroom ska även den ligga på den externa diksen, så att båda datorerna ser biblioteket på samma sätt. Så om jag importerar och redigerar en bild på den bärbara, låt oss säga utomhus via en "Studiosession", ska samma bild med samma redigering komma upp på min stationära dator när jag kopplar in den externa disken till den.

Är detta något som kommer fungera? Vill helst ta reda på lite fakta innan jag gör något så att det inte blir fel.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, och att jag inte har rört till det för mycket nu! :)

Tack på förhand!
Jacob
 
Du har fattat helt rätt.

Du kopierar din .lrcat-fil (databasen/katalogen) till den externa disken. Sen byter du namn på lrcat-filen på interna disken (så att du har kvar en säkerhetskopia). Sen kopierar du dina mappar med originalbilder till den externa disken, och var noga med att behålla samma mappstruktur. Förhoppningsvis har du redan varit smart nog att ha alla bilder under en huvudmapp så att det är enkelt att flytta. Byt namn på huvudmappen på interna disken, så att du har en säkerhetskopia ifall att.

Dubbelklicka på den flyttade lrcat-filen, LR öppnas men kommer att visa frågetecken på alla bilder eftersom de inte längre hittas på den gamla platsen. Högerklicka på en fil och visa var den finns på den externa disken. Alla andra bilder ska nu hittas automatiskt.

Klart.

När du sen flyttar den externa disken till andra datorn så är det bara att dubbelklicka på lrcat-filen så kommer allt att fungera som det ska. Under förutsättning att den externa disken får samma enhetsbokstav på båda datorerna.

Enda problemet kan väl vara om den externa disken känns för långsam att jobba mot.
 
Det låter ju hur bra som helst!
Alla bilder ligger organiserade i undermappar i en stor mapp kallad "Bilder" på den interna disken, så det blir inga problem att flytta den!

Den externa hårddisken kan jag köra via e-sata mot min stationära dator, så jag hoppas på att inte märka så mycket skillnad i hastighet, i alla fall inte när jag är hemma! :)

Då får jag bara tacka för hjälpen, och det snabba svaret!
 
Du har fattat helt rätt.

Du kopierar din .lrcat-fil (databasen/katalogen) till den externa disken. Sen byter du namn på lrcat-filen på interna disken (så att du har kvar en säkerhetskopia). Sen kopierar du dina mappar med originalbilder till den externa disken, och var noga med att behålla samma mappstruktur. Förhoppningsvis har du redan varit smart nog att ha alla bilder under en huvudmapp så att det är enkelt att flytta. Byt namn på huvudmappen på interna disken, så att du har en säkerhetskopia ifall att.

Dubbelklicka på den flyttade lrcat-filen, LR öppnas men kommer att visa frågetecken på alla bilder eftersom de inte längre hittas på den gamla platsen. Högerklicka på en fil och visa var den finns på den externa disken. Alla andra bilder ska nu hittas automatiskt.

Klart.

När du sen flyttar den externa disken till andra datorn så är det bara att dubbelklicka på lrcat-filen så kommer allt att fungera som det ska. Under förutsättning att den externa disken får samma enhetsbokstav på båda datorerna.

Enda problemet kan väl vara om den externa disken känns för långsam att jobba mot.

Det kan väl också funka att hålla nere Alt när LR startas. Då kan man i fönstret som dyker upp välja vilken katalog man vill jobba med.
 
Det låter ju hur bra som helst!
Alla bilder ligger organiserade i undermappar i en stor mapp kallad "Bilder" på den interna disken, så det blir inga problem att flytta den!

Den externa hårddisken kan jag köra via e-sata mot min stationära dator, så jag hoppas på att inte märka så mycket skillnad i hastighet, i alla fall inte när jag är hemma! :)

Då får jag bara tacka för hjälpen, och det snabba svaret!

Se till att den externa disken är snabb. Lightroom lägger nämligen sina preview filer i en struktur under den mapp där man har katalog-filen! Det kommer alltså bli en hel del läsning och skrivning till den externa disken.
 
Det kan väl också funka att hålla nere Alt när LR startas. Då kan man i fönstret som dyker upp välja vilken katalog man vill jobba med.

Visst. Min idé med att döpa om filer och mappar är att LR inte ska hitta till de gamla delarna, så att man inte av misstag jobbar delvis i det gamla men i tron att det är det nya.
 
Jag gjorde så att jag lade över alla bilder i den stora mappen bilder till den externa disken, men jag har fortfarande kvar en kopia på den interna disken kallad Bilder-backup just nu.
Bilbioteksfilen till lightroom ligger också i en mapp på den externa disken. När jag hade kopplade in den externa disken i den bärbara, öppnade jag bilblioteksfilen i lightroom, sen gjorde jag samma sak på den stationära datorn, och allting fungerar exakt som jag önskade!

Jag har inte hunnit testade det så mycket ännu, så jag har inte märkt så mycket hastighetsskillnad. I värsta fall får jag gå tillbaka till den förra konfugirationen.

Jag har också fått igång säkerhetskopieringen, så när den externa disken är inkopplad till den stationära dator och jag inte håller på med något, säkerhetskopieras alla bilder till en av mina interna diskar inne i datorn!
När lightroom nästa gång frågar om att säkethetskopiera bilblioteket, gör jag det till en av dom interna diskarna där med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.